Ducati gaat goed om met de crisis en de orders blijven groeien. Volkswagen CEO Herbert Diess benadrukte tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering de waarde en het strategisch belang van de door de Duitse groep gecontroleerde merken Sports & Luxury, waarbij hij elke mogelijke verkoop ontkende.
Volkswagen wil zich omvormen naar een autobedrijf dat elektrische voertuigen maakt. Dan heb je met Ducati een probleem, want veel meer dan een fiets heeft Bologna nog niet van de band laten rollen. En dat s natuurlijk voer voor geruchten, zoals Ducati altijd een bron is voor geruchten.
De bevestiging dat Ducati binnen het Volkswagen-concern blijft, kwam enkele dagen geleden binnen tijdens de jaarlijkse algemene vergadering, waarbij de Duitse groep de fans van Borgo Panigale geruststelde (al hangt het af van de standpunten). Volgens Herbert Diess, CEO, die de huidige situatie van de merken Sports & Luxury beschreef kunnen de luxemerken Bentley, Lamborghini en Bugatti de crisis uitstekend aan. En het aantal uitstaande orders van Ducati zijn beduidend hoger dan vorig jaar. Het zijn woorden die de bedoelingen van de groep moeten verduidelijken: Ducati blijft onder de paraplu van Volkswagen.
Geruchten over de mogelijke verkoop door de Volkswagen-groep waren al enkele dagen in omloop – of beter gezegd, ze waren weer in omloop. Met name werd de vraag gesteld welke rol merken als Lamborghini en Ducati zouden spelen binnen het nieuwe elektrische paradigma waar de Wolfsburg-groep naartoe wil bewegen. Het is niet de eerste keer: er wordt al enige tijd veel gesproken over de mogelijke verkoop van Ducati, maar elke keer worden geruchten ontkend.
Elektrisch of niet, in de afgelopen jaren is onder auspiciën van VW Ducati zowel de omzet als het aanbod van modellen gegroeid. Als onderdeel van de Duitse Groep heeft de fabrikant uit Borgo Panigale sinds april 2012 de omzet zien groeien van 606 miljoen euro naar de huidige 716 miljoen euro.