In een ongebruikelijke stap heeft Ducati in een persbericht bevestigd dat de veelbesproken Multistrada V4 niet volgend jaar, maar in 2021 op de weg zal komen.
Het zijn hoe dan ook gouden tijden voor Ducati. Het merk meldt ook dat de 100.000ste Multistrada de fabriek heeft verlaten.
In de aankondiging schrijft Ducati dat het V4 blok beschikbaar zal zijn naast de 1260 en 950 V-twins.
De Desmosedici Stradale krijgt natuurlijk een andere afstemming dan zijn superbike tegenhanger. Het vermogen zal vermoedelijk minder zijn. Bovendien zal het topvermogen bij een lager toerental beschikbaar om het beter geschikt te maken voor gebruik op de openbare weg.
Waarom zo’n vroege aankondiging?
Interessant in dit alles is dat Ducati kennelijk de behoefte voelde om de V4 Multistrada meer dan een jaar voor het debuut aan te kondigen. In het algemeen proberen fabrikanten dit te vermijden, omdat het de verkoop van de bestaande modellen die al bij de dealers staan negatief kan beïnvloeden.
Over een paar weken debuteert Ducati in Rimini met de nieuwe Streetfighter V4. Het hardnekkige gerucht van de Multistrada V4 dreigde de lancering van de Streetfighter te overvleugelen. Mogelijk dat Ducati om die reden heeft besloten al zo vroeg de komst van de Multistrada V4 aan te kondigen.
Concurrentie de pas afsnijden
Wat ook mogelijk is – en dat is ook de meest waarschijnlijke reden, dat Ducati wil voorkomen dat de verkoop naar andere merken gaat. Voor 2020 staat er immers ook een nieuwe BMW S1000XR op het programma en de KTM 1290 Super Duke R krijgt ook een vrij substantiële update.