De naam Connected Vehicle to Everything legt al veel uit van het project dat Ducati heeft opgezet, binnen haar ‘Safety Road Map 2025’-programma. De nieuwe technologie, gepresenteerd in samenwerking met Audi , wil de motor verbinden met andere voertuigen, voetgangers en omgeving.
Hoe werkt het?
Een Ducati Mulstistrada 1200 Enduro was uitgerust met de Qualcomm 9150 C-V2X-techniek en ging op de baan, samen met twee Audi’s, een Q7 en een A4, uitgerust met dezelfde technologie. De drie voertuigen simuleerden verschillende verkeerssituaties terwijl ze met elkaar verbonden waren: een waarschuwing voor een mogelijke botsing op een kruispunt, een botswaarschuwing voor een auto en een fiets die van de andere kant kwam en een plotselinge remwaarschuwing. Deze situaties komen vaak voor in het dagelijks verkeer en tonen aan hoe connectiviteit een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid kan betekenen.
Doelstelling 2025
‘Het succes van deze tests is de demonstratie van hoe moderne technologieën de veiligheid van motorrijders in de toekomst drastisch kunnen verbeteren’, aldus Pierluigi Zampieri, Ducati’s Automotive Innovation Manager. ‘Functies op basis van het C-V2X communicatiesysteem zijn een van de belangrijkste projecten van de Ducati Safety Road Map 2025″. De demonstratie in Duitsland is het eerste van het ConVeX-project. Hiervoor werd door Audi, Ducati, Ericsson, Swarco, de Technische Universiteit van Kaiserslautern en Qualcomm CDMA Technologies een joint venture opgericht die zich werpt op het verbeteren van de verkeersomstandigheden voor de motorrijders van morgen.