zaterdag 23 november 2024

Ducati 205 Pk Panigale drukt haar stempel op Mugello

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@www.motor.nl.

De officiële Ducati testrijder, Allesandro Valia, geeft ons zijn eerste indrukken na het testen van de motor: “Ik verwachtte van de nieuwe Panigale een verbetering van prestaties, maar het eindresultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen. Dit is niet enkel een gevoel, maar vertaald zich ook in een concreet resultaat.” 

“Tijdens mijn eerste testrit met de 1299 Panigale S op het circuit van Mugello ben ik erin geslaagd een beste tijd van 1’55’’3 neer te zetten. Ik was verrast dat een productiemodel uitgerust met lichten, richtingaanwijzers en spiegels zo’n spectaculaire tijd kon neerzetten. Dit is deels door de immense kracht van de 1285cc Superquadro motor met 205 Pk en enorm veel koppel.”

Met een boring van 116 mm en een slag van 60.8 mm heeft de nieuwe 1285 cc Superquadro motor een boring / slag ratio van 1.91. Hiermee is de nieuwe 1299 Panigale uniek in de wereld. De nieuwe Superquadro (verwijzend naar de extreme boring / slag ratio) heeft een nieuwe uitlaat die bijdraagt om tot het vermogen van 205 Pk bij 10.500 tpm te komen wat een referentie is voor een tweecilinder productiemotor. Het koppel is hierdoor ook verhoogd naar 144,6 nm bij 8.750 tpm.

Valia: “Een ander belangrijk punt zijn de verbeteringen aan het frame van de motor. De vernieuwde geometrie met onder meer een update van de balhoofdhoek zorgen voor een voelbaar verschil in hoe de motor zich gedraagt in snelle en lange bochten en een voorkant die zich stabiel en precies laat sturen, efficiëntie die het verschil kan maken in de laatste bocht voor de finish.” 

Om de grip van de achterband te optimaliseren is het kantelpunt van de swingarm verlegd en de balhoofdhoek is met een halve graad verminderd om een beter karakter tijdens het sturen te creëren en behendiger bochten te nemen. 

Valia: “Dankzij de nieuwe Öhlins Smart EC demping die ook een elektronische stuurdemper bevat schakelt de nieuwe 1299 naadloos over van maximum circuit prestaties naar comfortabel weggebruik, zo wordt de rit terug van het circuit zelfs een plezier, ondanks de karakteristieke wegen van Giogo of Futa.”

De 1299 Panigale S is uitgerust met de exclusieve semi-actieve Öhlins Smart EC demping die samen met het inertiële platform van Bosch zorgt voor een dynamische respons op het rijgedrag. Afhankelijk van de omstandigheden gaat de demping zich meteen aanpassen. Zo zal tijdens het remmen de demping van de voorvork harder zijn, terwijl tijdens het versnellen uit de bocht de demping zachter zal zijn. 

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen