De allerlaatste exclusieve 1299 Panigale R Final Editions worden nu geleverd aan de Ducati dealers. Het is de laatste kans om een brok motorgeschiedenis te bezitten.
De Final Edition is een bijzondere motor. Het brengt een eerbetoon aan het motorblok waarmee Ducati geschiedenis heeft gemaakt. Het blok vulde enkele van de spannendste hoofdstukken van het Wereldkampioenschap Superbike. Daarom zijn er slechts 1.299 van deze Ducati’s gebouwd. Elke motor heeft een certificaat van echtheid dat deze Superbike mogelijk nog waardevoller maakt.
Maniakaal vermogen
Elke 1299 Panigale R Final Edition voldoet aan de Euro 4-norm. De Final Edition Superquadro is een uitloper van de 1299 Superleggera en heeft een vermogen van 209 pk @ 11.000 tpm en een koppel van 142 Nm @ 9.000 tpm. De Panigale heeft een lichtere krukas met een grotere krukaspen en wolfraam balanceringspads. De drijfstangen, de inlaat- en uitlaatkleppen zijn van titanium. Net als bij Superbikes bestaan de twee zuigers – diameter 116 mm – uit slechts twee segmenten. Ze bewegen in stalen cilindervoeringen.
Weegt bijna niets – voor een motor
De compacte monocoque is ontwikkeld in samenwerking met Ducati Corse. Het bevat de airbox en speelt een grote rol om het drooggewicht van de 1299 Panigale R Final Edition te beperken tot slechts 179 kg. De mechanische is betrokken van Öhlins. De balhoofdhoek is 24°.
Even geavanceerd en licht is het Akrapovič uitlaatsysteem van titanium met een hoge dubbele demper. Het systeem is identiek aan dat van de Panigale R. Deze reed onlangs z’n laatste WK Superbike.
Superbike elektronica
Het elektronicapakket bestaat uit een Bosch IMU, dat ABS Cornering, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Traction Control (DTC) EVO en Engine Brake Control (EBC) aanstuurt. Deze systemen hebben standaardinstellingen gekoppeld aan de geselecteerde rijmodus (Race, Sport en Wet). Je kunt ze ook naar wens personaliseren.
Wat deDucati 1299 Panigale R Final Edition echt speciaal maakt is het Tricolore lakwerk. Een cultstatus ligt in het verschiet.