De kop is eraf! Nog geen tien minuten geleden heeft Ducati de 1199 Panigale gepresenteerd en daarme is de EICMA geopend! We wisten al veel van deze nieuwe Superbike behalve hoe die eruit zag en wat er allemaal aan technisch hulpmiddelen/mogelijkheden opgehangen was. Maak je borst maar nat aangezien de bizarre waarden van 195 pk bij 163 kilo drooggewicht in de schaduw staan van de andere specificaties.
We denken hierbij vooral aan drie rijmodes, elektronisch instelbare vering, tractiecontrole, ABS, een quickshifter en een nieuwe versie van Ducati’s data-analyseersysteem. Helemaal mooi is dat alles kan samenwerken. In racemode wordt bijvoorbeeld de vering aangepast, gaat de tractiecontrole naar beneden en verandert de informatie in het tft-dashboard. En dat alles onder één knop.
Nog niet genoeg? Zet de Data Analyzer aan en de laptimer wordt via de ingebouwde GPS-module bediend. Bij uitlezen is vervolgens alle denkbare informatie terug te lezen, tot aan de hoeveelheid ingrijpen van de tractiecontrole (en de plaats waar dat gebeurt) toe. Maar dat is uiteraard slechts bij de S-versie, de standaarduitvoering moet het onder andere met conventionele vering doen. De 1199 Panigale wordt leverbaar in drie uitvoeringen; standaard, S en Tricolore. Prijzen volgen.