Op 21-24 mei rijden we in Oostenrijk met de Yamaha Niken, een motor met twee voorwielen. Het wonderlijke apparaat is inmiddels in productie gegaan.
Een extra voorwiel op je motor, je vraagt je meteen af waarom eigenlijk. Omdat je dan nog meer controle hebt in bochten, is het heldere antwoord van Yamaha.
Twee zwaarden
Niken betekent ‘twee zwaarden’ in het Japans, en vindt zijn oorsprong in het 17e-eeuwse Japan, toen de vechtkunst met twee zwaarden werd uitgevonden. Het bleek een revolutie en markeerde het begin van een nieuw tijdperk in de vechtsport. Yamaha haalt dit stukje historie uit de kast om het revolutionaire karakter van de Niken te onderstrepen.
Yamaha Niken breedgeschouderd
Rijden met twee voorwielen is daarentegen niet helemaal nieuw. Piaggio introduceerde een tiental jaar geleden al de MP3. In grote lijnen heeft deze driewieler hetzelfde principe, maar de MP3 is een motorscooter. De Yamaha Niken is een motorfiets. Dat oogt toch wel even anders. Breedgeschouderd, door de enorme voorvork met links en rechts dubbele vorkpoten. Noem het bizar of spectaculair. Apart is het zeker. En zeker, je hebt meer grip in bochten en kunt harder remmen dan met een tweewielige motorfiets.
Volgens Yamaha stap je zo over
Yamaha spreekt van een Leaning Multi-Wheel concept. Volgens de fabrikant hebben de ingenieurs er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat het karakter van de Niken vergelijkbaar is met dat van een conventionele motorfiets. De meeste rijders stappen naadloos over volgens Yamaha. Aanpassing van de rijstijl is niet nodig.
Driecilinder van MT-09
Power heb je genoeg. De Niken heeft een driecilinder motorblok van 847 cc met 85 kW (115 pk). Die drijft via een ketting het achterwiel aan. Eigenlijk is het dezelfde aandrijflijn als die van de Yamaha MT-09. Het balhoofd is gemaakt van gegoten staal, zodat het sterk genoeg is om partij te bieden aan de grotere grip. De swingarm achter is 15 millimeter langer dan die van de MT-09. Dat is gedaan voor de stabiliteit. In de bocht kan de Yamaha Niken tot 45 graden kantelen en dan lig je echt wel plat in de bocht.
De twee 15-inch voorwielen zijn uitgerust met 120/70 R15 V-banden, die speciaal zijn ontwikkeld voor de unieke vereisten van dit Leaning Multi-Wheel-model. Ze bieden een hoge mate van grip en slijtvastheid en dragen bij aan de uitstekende bochtprestaties van de Niken. Twee 298 mm remschijven vóór zorgen voor flinke remprestaties. De Niken heeft de nieuwste elektronische technologie, zoals YCC-T, Yamaha DMODE, Cruise Control, Traction Control, Assist & Slipper Clutch en een Quick Shift Systeem.
Reserveren kan nu, levering 4e kwartaal
Yamaha heeft een online reservering geopend. Klanten kunnen hun interesse in de Niken via dit reserveringssysteem registreren en worden bediend op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De leveringsstart is gepland voor het laatste kwartaal van 2018.