donderdag 19 september 2024

Door strenge motorwet duizenden motoren op de schroothoop in China

Een meedogenloze wet in China doet heel wat wenkbrauwen fronsen. Is je motorfiets ouder dan 13 jaar of heeft hij 120.000 km bereikt, dan moet hij naar de schroothoop. China rekent namelijk op een bloeiende eigen motorindustrie. Door het regelmatig vernieuwen van het motorpark, stimuleert Peking het gebruik en vermindert het de vervuiling.

Motorfietsen: de door werkgevers vergeten oplossing voor verkeersdrukte

Ik hoor je nu al denken: ‘Die Chinese rommel hoort toch ook op de schroothoop?’. Wat het beeld weergeeft dat veel mensen – al worden ze op het moment steeds beter – van motorfietsen van Chinese makelij hebben.

De idee van Chinese motorfietsen is vaak verbonden met een concept van lage kwaliteit, ouderwetse onderdelen en ontwerpen. Voor velen zijn het wegwerpfietsen die het repareren niet waard zijn.

Het is niet helemaal een onterechte reputatie, maar de goedkope en eenvoudige Chinese machines die volgens deze normen worden gebouwd, vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs een onvermogen om grotere, duurdere of hoogwaardigere fietsen te bouwen. In plaats daarvan zijn het een reactie op zeer specifieke Chinese regels die eisen dat fietsen na 13 jaar of 120.000 km moeten worden gesloopt.

Jaren lang heeft China een verplicht sloopbeleid gehanteerd dat erop gericht is te voorkomen dat de wegen worden gevuld met oude, gevaarlijke, vervuilende auto’s, vrachtwagens en fietsen en om een constante vraag naar nieuwe machines te creëren die de industrie van het land helpen.

Bedenk even dat de gemiddelde motorfiets om en nabij 15 jaar oud is, en dan wordt duidelijk dat zo’n wet een enorme impact moet hebben op het type fiets dat klanten bereid zijn te kopen. Waarom zou je extra uitgeven voor een goed gebouwde, ‘grote’ motor als deze over iets meer dan een decennium niets meer is dan schroot?

Ook uitstoot moet voldoen

Naast leeftijd en kilometerstand is uitstoot een ander cruciaal criterium. Een motor die drie keer zakt voor de emissietest moet ook worden gesloopt. Geen uitzonderingen. Lokaal geproduceerde motoren in China kosten niet zoveel als die in Europa en dus is het betaalbaarder voor consumenten om hun motoren elke tien jaar te vernieuwen. Toch liggen er binnen korte tijd duizenden motorfietsen, vaak in goede staat, op de schroothoop. Is dat echt de beste oplossing om vervuiling tegen te gaan? Zou het niet verstandiger zijn om voorrang te geven aan reparatie en opknappen? Het antwoord kunnen we u over een aantal jaar wellicht al geven.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen