donderdag 21 november 2024

Dit zijn de vijf meest gemaakte fouten op motorvakantie

Als fervent motorrijder wil je natuurlijk volop genieten van je motorvakantie zonder onnodige problemen. Daarom hebben we de vijf meest voorkomende fouten voor je op een rij gezet, zodat jij goed voorbereid op pad kunt gaan. Van overbelading tot gebrek aan reserveonderdelen en onbekendheid met lokale verkeersregels, we behandelen het allemaal. Lees snel verder om jouw motoravontuur soepel en veilig te laten verlopen!

1. Overbelading

Een van de meest voorkomende fouten is het overbeladen van de motor, vooral met bagage. Te veel gewicht kan de balans van de motor verstoren, de remafstand vergroten en lekker rijden wordt sowieso een dingentje. Om de maximale belasting van een specifieke motorfiets te vinden, zijn er verschillende bronnen die je kunt raadplegen, zoals de handleiding of je dealer. Let daarop goed op! Het gewicht van de bestuurder, passagier(s), bagage en accessoires moet binnen de aangegeven grenzen blijven. Ja, dus ook van de passagier(s). En ja, dus ook het bagagerekje achterop heeft een maximale belasting. Zelfs een rugzak! En ga je rijden met een rugzak, lees dan ‘Rugzak op de motor? Goed idee of niet?‘ zeker even door.

11 tips om 15 landen op één dag te rijden

2. Gebrek aan reserveonderdelen en gereedschap

Natuurlijk hoef je geen hele garage mee te slepen, maar een bandenreparatieset, inbussleutelset, steeksleutels, tape en tyraps wegen niet veel en nemen niet veel ruimte in beslag. Denk ook aan de juiste pechhulp, die ook in het buitenland geldig is. Wie echt goed voorbereid wil zijn, checkt ook even onze lifehacks.

3. Onvoldoende rust en hydratatie

Te weinig slaap en uitdroging kunnen je reactievermogen beïnvloeden en het risico op ongevallen vergroten. Zorg ervoor dat je voldoende rust neemt en regelmatig water drinkt om alert te blijven tijdens het rijden. Over het algemeen wordt vaak een richtlijn van ongeveer 2 tot 2,5 liter vocht per dag aangehouden voor volwassenen. Bier valt hier helaas niet onder… En dit is bij een normale dag, met normale inspanning. Motorrijden valt daar duidelijk niet onder, zeker niet als het warm is. Probeer daarom op warme rijdag regelmatig kleine hoeveelheden vocht te drinken in plaats van grote hoeveelheden in één keer. Dit helpt je lichaam om vocht efficiënter op te nemen. Zorg er ook voor dat je goed gehydrateerd bent voordat je naar buiten gaat in de hitte. Drink voldoende voordat je begint met fysieke activiteiten. Wacht niet tot je dorst hebt om te drinken, want dorst is een teken dat je lichaam al vocht aan het verliezen is. Drink dus regelmatig, zelfs als je geen dorst hebt en kies voor koude of gekoelde dranken om je lichaamstemperatuur te helpen verlagen. Water is over het algemeen de beste keuze, maar je kunt ook sportdranken overwegen die elektrolyten bevatten om het verlies aan zouten aan te vullen. Overweeg verder kleinere, lichtere maaltijden in plaats van zware, uitgebreide maaltijden, vooral tijdens de warmste delen van de dag. Dit kan helpen om een opgeblazen gevoel en een ongemakkelijk gevoel te voorkomen, omdat het spijsverteringssysteem mogelijk trager werkt in de hitte. En let even op wat je meeneemt aan eten. In een rugzak wordt het nog een flink stuk warmer dan dat het buiten is.

4. Te ambitieuze reisroute

Kies realistische reisroutes en plan voldoende rustpauzes in om vermoeidheid te voorkomen. Over het algemeen kunnen motorrijders tijdens een lange reis gemiddelde snelheden behalen tussen 80 km/u en 120 km/u als je voor de snelweg kiest. Gemiddelde snelheden in de bergen kunnen zakken tot slechts 40 km/u. Reken dan maar uit wat je doet over een ritje van 500 kilometer…

5. Onbekendheid met lokale verkeersregels en -gewoonte

Elk land heeft zijn eigen verkeersregels en rijgewoonten. Het is belangrijk om jezelf vertrouwd te maken met deze regels voordat je aan een motorreis begint om ongelukken te voorkomen. Op deze website vind je een heel handig overzicht en leer je dat je in Frankrijk bijvoorbeeld reflectiestickers op je helm moet hebben, dat je op Malta geen karretje mag binden achter je motor en dat je in Oostenrijk een verbanddoos bij je moet hebben.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

3 Reacties

  1. Goedemorgen even een opmerking cq iets van de regelgeving De verschillende regels in de landen
    Je bent verzekerd en voldoet aan de Nederlandse eisen
    En dan mag je niet met je communicatie systeem in je helm rijden dan denk ik hoe dan of met je aanhanger om overbelasting te voorkomen door Malta en dan mag dat niet .europa een heel merkwaardig er is nog veel te doen in Brussel Oostenrijk 130 km op de snelweg Nederland milieu argument 100 km ik wordt er opstandig van en zo zijn er in de landbouw bouwsector ook het zelfde in Polen wordt er volop gebouwd geen probleem overal bouwprojecten.
    Dit is wat ik zie en opvalt tijdens mijn reis
    Nog een eind regels van het land waar je bent mag je dan ook zonder helm rijden als het daar is toegestaan of op een e step op pad 🤨🧐

  2. Item 3: hydratatie. Ik heb gemerkt dat in met name als in je de hitte van Spanje en Portugal rijd, koud water drinken helemaal niet fijn is. Je maat krijgt een optater en gaat de inhoud verwarmen, wat energie kost. Ik drink bij warmte bij voorkeur (kraan)water wat iets koeler is of flessenwater waar de ergste kou vanaf is. Het liefst water met de dagtemperatuur, dat wordt het snelst opgenomen. Eventueel met wat zout als ik veel zweet.

  3. Item 5: Reflecterende stickers verplicht op je motorhelm in Frankrijk.
    Als ik de ANWB-site erop nasla, dan is dit niet verplicht voor buitenlanders die hun helm buiten Frankrijk hebben aangeschaft:
    “De regel dat een helm moet zijn voorzien van reflecterende elementen (ECE 22/04), geldt alleen voor helmen die in Frankrijk worden verkocht. Nederlandse motorrijders hoeven daarom inderdaad geen reflecterende stickers op hun helm te plakken.”

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen