Zul je net hebben; schrijf je net over de mogelijk belangrijkste introductie van Honda on de laatste 10 jaar, komen ze zelf met een update over de Hornet. Reken maar dat we de komende maanden meer van deze in potentie zeer gewaardeerde motorfiets gaan horen.
Als opmaat naar de EICMA presenteerde Honda een selectie ontwerptekeningen die rechtstreeks afkomstig zijn van het Europese R&D-centrum in Rome. Van die taak heeft heeft de 28-jarige ontwerper Giovanni Dovis (die ook de onlangs uitgebrachte ADV350 scooter heeft vormgegeven) zich gekweten. Maar wat maakt de Hornet – bij onder beter bekend als CB600F – nou een motorfiets waar we naar uitkijken? Een stukje geschiedenis.
Werkt Honda aan nieuwe Transalp 750?
De CB600F werd ontwikkeld als directe reactie op Suzuki’s 600 Bandit. Het model werd geproduceerd tussen 1998 en 2006 en kenmerkte zich door het gebruik van de beste onderdelen van de CBR600F, en dn vooral de 97 pk sterke vier-in-lijn. Een 900cc-versie volgde – en na het aanhoudende succes, gaf Honda de motor een serieuze update en bleef de motorfietsen produceren van 2007-2013. Daarna verdween hij uit het gamma.
Maar Honda heeft besloten dat het tijd is om de Hornet terug te brengen… en het gat in het huidige gamma op te vullen. Maar het zal deze keer een beetje anders zijn. Hoewel de belangrijkste details voorlopig nog geheim worden gehouden, verwachten we een twin die volgens de geruchten dichter bij 750 cc dan bij 600 cc zal liggen in plaats van de oude inline-viercilinder. Dat is deels vanwege de steeds strenger wordende emissie-eisen en deels omdat een twin eenvoudiger en goedkoper te ontwikkelen is.