Dat de Multistrada met deze variabele kleptiming zou komen wisten we eigenlijk al, maar de bevestiging daarvan doet ons hart toch nog sneller kloppen. Nou is het niet revolutionair of geheel nieuw, maar het is in samenspel met de desmodromische klepbediening toch weer karakteristiek en leuk. Het levert in het geval van de Multistrada 160 pk op. Dat is genoeg, misschien wel meer dan genoeg, en we hebben nu echt te maken met een generatie superkachtige allroads, waar naast deze Multistrada ook de nieuwe S1000XR en de KTM 1290 Adventure toe behoren..
Natuurlijk springt het nieuwe en kortere neusje het meest in het oog. De koplamp is volledig LED-verlicht, maar ook het kuipwerk en het verstelbare ruitje zijn licht aangepast. In het zadel zal het qua windbescherming dus iets anders voelen, maar dat komt misschien meer door de zithouding die licht gewijzigd is.
Qua elektronica is er veel nieuws onder de zon. Zo zien we bochten-ABS, dat nu onderhand op alle nieuwe duurdere modellen lijkt te zitten, dat onder invloed van de nieuwe computermachinerie werkt, en waardoor ook de tractiecontrole (in acht standen instelbaar), wheeliecontrole en skyhook-vering beter werken. Daarnaast is ook de cruisecontrole nieuw en we zien aan de achterkant nog wat wijzigingen aan het kuipwerk en subframe, waardoor het kofferrek nog wat netter is verwerkt.
De Multistrada is met vele pakketten verkrijgbaar: Touring, Sport, Urban en Enduro.
Qua prijs kunnen we niet anders doen dan gissen… We wachten rustig af.
[justified_image_grid ids=21115,21116,21117,21118,21119,21120,21121,21122,21123,21124]