Na vele spy-foto’s en andere teasers zien we nu dan echt de definitieve versie, S1000XR gedoopt. Met in de basis dus de S1000R, die precies een jaar geleden werd onthuld en in het jaar daarna behoorlijk succesvol bleek. In deze XR zijn het motorblok, het frame en de meeste techniek redelijk gelijk aan die van de R, maar alles is licht aangepast of bijgeschaafd. De XR heeft vanzelfsprekend een andere zitpositie dan de S1000R, langere veerwegen en meer windbescherming.
Het ontwerp houdt een beetje het midden tussen dat van een GS en dat van de S1000, dus dubbele koplampen in het neusje, een klein snaveltje en een smal, hoog ruitje. Uiteraard bestaat de mogelijkheid hem te voorzien van allerlei extra’s, zoals een kofferset, handkappen, een middenbok en een navigatiesysteem.
De S1000XR heeft het 999cc-viercilinderblok met 160 pk, maar met de gewijzigde cilinderkop van de S1000RR, maar wel met andere nokkenassen. De kleptiming werd aangepast om hem nog meer koppel te geven. Qua elektronica is het ook bekend werk: Road en Rain-mappings zijn standaard, optioneel zijn Dynamic en Dynamic Pro in combinatie met tractieregeling.
Update 23-12: de verkoopprijs van de S1000XR is vastgesteld op €17.950.