Nee, het is geen conceptmotor zoals we zo vaak zien. Je-weet-wel, zo’n motorfiets die uiteindelijk níet, of in zwaar gewijzigde vorm, op de markt komt. BMW meent het met deze nieuwe Roadster, en alhoewel de Duitsers het nog een conceptmodel noemen, is de motorfiets al rijdend en al gepresenteerd. Met aan boord de inmiddels bekende deels watergekoelde boxermotor, die in 2013 zijn debuut maakte in de R1200GS.
De geelgekleurde R in het kleppendeksel staat voor het karakter van deze nieuwe roadster, volgens BMW geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Het design is dan ook vrij agressief, en BMW heeft zelfs opzettelijk frees- en laswerk zichtbaar gelaten, om het industriële karakter van de Roadster te benadrukken.
Verdere details die ons zo opvallen zijn de zeer sportieve M50-monoblocs van Brembo (die we kennen van de Ducati Panigale en de KTM 1290 Super Duke R), de hypersportieve Öhlins-FGR-voorvork, de zeer fraaie enkelzijdige achterbrug met daarin een achterwiel dat dankzij de korte uitlaat geheel vrij is.
En alhoewel deze Concept Roadster nagenoeg zeker in productie gaat, zullen vele van de zonet genoemde peperdure en erg sportieve onderdelen nog wel sneuvelen. Net zoals er nog ‘even’ een straatlegale uitlaat gemonteerd wordt en de verlichting helaas nog iets opzichtiger moet. Maar BMW kennende, staan de grote lijnen vast. En die bevallen ons wel…
Genoeg gepraat, klik hieronder op het foto-album om alle ins- en outs zelf te bekijken!
[justified_image_grid ids=20091,20092,20093,20094,20095,20096,20097,20098,20099,20100,20101,20102,20103,20104,20105,20106,20107,20108]