De BMW R 12 G/S vertegenwoordigt meer dan alleen een nieuw motorfietsmodel – het is een eerbetoon aan een revolutionaire erfenis. De afkorting ‘G/S’, die staat voor het Duitse ‘Gelände/Strasse’ (offroad/straat), werd eind jaren zeventig geïntroduceerd toen BMW besloot de motorsector op zijn kop te zetten. In een tijd waarin motorfietsen ofwel voor offroad ofwel voor straatgebruik werden ontworpen, presenteerde BMW in 1980 de R 80 G/S – een lichtgewicht motor met langere veerweg en de – nu – legendarische luchtgekoelde boxermotor.
Deze baanbrekende motorfiets bewees zijn waarde niet alleen op de weg maar ook in de meest uitdagende competities, met overwinningen in de Paris-Dakar Rally in 1981, 1983, 1984 en 1985. Deze successen bevestigden de reputatie van BMW als fabrikant van betrouwbare avonturenmotorfietsen en legden de basis voor een hele dynastie van GS-modellen die tot op de dag van vandaag doorloopt.
De 2025 BMW R 12 G/S: Technisch meesterwerk
De nieuwe BMW R 12 G/S voor 2025 bouwt voort op deze rijke traditie, maar is volledig hedendaags in zijn uitvoering. In het hart van de machine vinden we een 1170cc-lucht/olie-gekoelde boxermotor die 109 pk levert bij 7.000 tpm en een koppel van 115 Nm bij 6.500 tpm. Deze krachtbron, met een compressieverhouding van 12:1, ademt door 50 mm gasklephuizen en wordt aangestuurd door een geavanceerde BMS-O motorregeleenheid.
Het vermogen wordt overgebracht naar het achterwiel via een hydraulisch bediende droge koppeling en een zesversnellingsbak. De eindoverbrenging gebeurt via de kenmerkende cardanas met een verhouding van 2,91. Dit systeem staat bekend om zijn betrouwbaarheid en onderhoudsgemak, wat de motor bijzonder geschikt maakt voor lange avontuurlijke reizen.
Rijmodi en elektronische ondersteuning
Standaard komt de R 12 G/S met drie rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Enduro’. In de regenmodus wordt de gasrespons verzacht en de tractiecontrole verhoogd voor optimale grip op natte ondergrond. De wegmodus biedt een gebalanceerde setup voor dagelijks gebruik, terwijl de Enduro-modus de motor optimaliseert voor off-road gebruik met een agressievere gasrespons en minder ingrijpende tractiecontrole.
Het elektronische pakket is indrukwekkend compleet met standaard deel-integral ABS Pro, Dynamic Traction Control en MSR motorremregeling. Optioneel zijn er extra’s zoals een quickshifter, verwarmde handvatten, cruise control, Hill Start Control Pro en bandendrukcontrole, gebundeld in het Comfort Package.
2025 BMW R 18: vernieuwingen en technische verbeteringen
Chassis en ophanging
Het frame van de R 12 G/S is gemaakt van één stuk buisvormig staal, waarbij de motor als dragend element fungeert. Dit ontwerp zorgt voor een optimale balans tussen stijfheid en flexibiliteit voor zelfverzekerd rijgedrag zowel op als naast de weg. Het balhoofd is hoger en meer naar voren geplaatst dan bij andere BMW-modellen, wat een grotere stuuruitslag mogelijk maakt – een cruciaal voordeel in het terrein.
De remmen worden verzorgd door axiaal gemonteerde Brembo tweezuiger remklauwen met 310 mm schijven aan de voorkant en een 265 mm schijf achter met een tweezuiger remklauw. Het BMW Motorrad ABS Pro-systeem, dat rekening houdt met de hellingshoek, is standaard aanwezig.
Nederlandse beschikbaarheid en prijs
De BMW R 12 G/S zal vanaf de zomer van 2025 in Nederland leverbaar zijn voor een startprijs van €19.990. Met zijn combinatie van klassiek ontwerp en moderne technologie positioneert de R 12 G/S zich als een veelzijdige avonturenmotor die zowel op de weg als in het terrein uitstekend presteert.
Specificaties in vogelvlucht
De R 12 G/S weegt rijklaar 229 kg en is uitgerust met een 15,5 liter brandstoftank. De voorwielophanging bestaat uit USD-telescoopvorken met een diameter van 45 mm die verstelbaar zijn, terwijl de achterwielophanging wordt verzorgd door een aluminium Paralever swingarm die eveneens aanpasbaar is. De motorfiets rijdt op een 2,15 x 21″ voorwiel en een 4,00 x 17″ achterwiel, met een optionele 4,00 x 18″ beschikbaar in het Enduro Package Pro.