1. Het blok
De doorontwikkeling van de MT-10 is uitgerust met een verbeterde versie van de vloeistofgekoelde CP4 crossplane, met lichtgewicht aluminium gesmede zuigers, offset drijfstangen en direct-gecoate cilinders voor maximale efficiëntie. Om het middenbereik te versterken, worden stalen drijfstangen gebruikt in plaats van de titaniumcomponenten van de R1 en is het traagheidsmoment bij de krukas verhoogd. Ook is de brandstofinjectie gewijzigd voor een nog hoger lineair koppel tussen 4.000 en 8.000 tpm. Over waardes en pk’s geen woord, wel horen we overal dat ‘ie een paar pk sterker is.
2. Inlaatgeluid
De ingenieurs hebben zich speciaal gericht op het geluid van de MT-10 door een nieuw inlaatsysteem te ontwerpen. Volgens Yamaha een rommelend gegrom bij lage toerentallen en een hoog gebrom bij hoge toerentallen. Oke dan! Dit geheel wordt onder versterkt door de nieuwe akoestische versterkerroosters die links en rechts voor op de brandstoftank van 17 liter zijn geplaatst. We zien ook duidelijk een nieuwe titanium uitlaat, voorzien van nieuw ontworpen titanium downpipes en uitlaatdemper.
3. Rijwielgedeelte
Ondanks een lange aluminium achterbrug heeft de nieuwe MT-10 een compacte wielbasis van 1.405 mm (was 1.400 mm). De 43 mm volledig verstelbare KYB-voorvork biedt een veerweg van 120 mm en kan ‘op maat’ worden ingesteld. Achter zien we een volledig instelbare KYB-achterschokdemper.
4. Kuipwerk
Minder is meer, dus zijn alle onnodige kuipwerk-elementen verwijderd zodat de aandacht nog meer gaat naar de ‘mechanische schoonheid’, zoals Yamaha het haast poëtisch verwoord. Het best zie je dat aan de vernieuwde voorkant, met nieuwe twin-eye monofocus LED-koplampen (met aparte groot- en dimlichtunits) en vergrote luchtinlaat kanalen.
5. Verbeterde ergonomie
Voor meer comfort en meer rijplezier is de beroemde bestuurdersdriehoek van het 2022-model – de verhouding tussen stuur, voetsteun en het zadel – verbeterd. Dan moet je denken aan een gladdere afdekking van de tank en aangepaste stevigheid van de zitting.
6. Remmen
De voorrem is voorzien van dubbele zwevende schijven van 320 mm, inclusief radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers (hetzelfde systeem als op de R1). De nieuwe radiale Brembo-hoofdremcilinder moet zorgen voor een verbeterd remgevoel.
7. Yamaha Variable Speed Limiter
De Yamaha Variable Speed Limiter (kortweg YVSL) geeft je mogelijkheid om een maximumsnelheid in te stellen. Verder zien we op het gebied van elektronica een 6-assige IMU, verschillende rijmodus, hellingsgevoelig tractioncontrol, slide control, wheelie control, elektronische motorrem, bochten-ABS en het Yamaha ride control.
8. Quickshifter
Een quickshifter was voorheen als optie verkrijgbaar maar zit er nu standaard op.
9. Nieuw 4,2-inch tft-kleurenscherm
De nieuw MT-10 is uitgerust met een van de R1 afgeleid 4,2-inch tft-kleurenscherm, met een duidelijk en gemakkelijk af te lezen scherm waarop alle belangrijke informatie te zien is.
10. Banden
De lichtgewicht 5-spaaks aluminium 17-inch wielen van de MT-10 zijn uitgerust met de nieuwste Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden.