Dat er grootse toekomstplannen zijn binnen Suzuki, weten we sinds bekend werd dat de Japanners aankondigden te stoppen met de MotoGP. Wat bleef lange tijd onduidelijk, maar gelukkig heeft Suzuki nu zelf een klein tipje van de sluiter opgelicht. Het verlagen van CO2-uitstoot, introduceren van geëlektrificeerde modellen – van motorfietsen tot auto’s en marineproducten – en het realiseren van verdere groei zijn de belangrijkste punten. Zo zullen we in de komende periode (periode FY2024 om precies te zijn) de eerste elektrische motorfiets zien, gevolgd door acht EV-modellen in de periode tot 2030, van klein tot middelgroot. Voor de grotere motorfietsen voor vrijetijdsdoeleinden overweegt Suzuki om die geschikt te maken voor koolstofneutrale brandstof. Een ander belangrijk speerpunt is koolstofneutraliteit in 2050.
Suzuki Hayabusa snowbike: snelste snowbike ooit?
Geordy Bloem, Managing Director Suzuki Nederland: ‘De groeistrategie van de Suzuki Motor Corporation spreekt vertrouwen uit in de toekomst en verstevigt onze aanwezigheid op de Europese markt. Met een duidelijke focus op de klant en op koolstofneutraliteit bieden we in de toekomst voor alle drie de productgroepen efficiënte betaalbare oplossingen. Daarom blijft Suzuki Nederland investeren in een fijnmazig dealernetwerk waarmee we dicht bij de klant zijn en invulling geven aan onze groeiambities.’
Dat het serieus is blijkt uit dat Suzuki tot en met FY2030 een stevige 2 biljoen yen (omgerekend zo’n 14.054.000.000,00 euro) in R&D investeert en 2,5 biljoen yen (17.565.000.030,00 omgerekend in euro’s) in kapitaaluitgaven.
Afbeelding: Suzuki