Vanaf 1 januari 2023 moet elke motorfiets in België bij tweedehandsverkoop of na een ongeval naar de keuring. En met elke motorfiets bedoelen onze Zuiderburen ook echt elke, want er is praktisch geen vrijstelling. Dus ook je custom, caféracer en zelfs oldtimer zal gekeurd moeten worden als je hem verkoopt of als je er een ongeluk mee hebt gehad. Enkel motoren tot 125 cc of tot 11 kW zijn vrijgesteld en dat zijn precies de motoren die je in België met een rijbewijs B mag besturen.
Franse motorrijders vrezen APK en blijven zich verzetten
Om misverstanden te voorkomen, het gaat dus niet om een periodieke keuring zoals wij die kennen bij de APK voor auto’s. Het is in dit geval een keuring gericht op veiligheid en niet op bijvoorbeeld de originele staat van je motorfiets.
Verspreid over Vlaanderen en Wallonië – die naar goede Belgische traditie hierbij eigen verantwoordelijkheden hebben – zullen afzonderlijke keuringslijnen opgezet worden in nog aan te duiden keuringscentra. De Belgische overheid schat per jaar 30.000 keuringen voor verkoop te doen en zo’n 200 na een ongeval. Als je weet dat de prijs voor een Technische Keuring – zoals de check officieel heet – vastgelegd is op 48,10 euro een hele beste smak geld…
Geen enkel probleem mee. Mijn gezondheid is meer waard dan 48,10. En meteen controleren of het uitlaat lawaai binnen de perken valt. Benieuwd naar de reacties………………….
“48,10 euro een hele beste smak geld“? Doe normaal! Een fractie van wat je voor een beetje motorfiets neertelt. Met iets meer zekerheid over wat je koopt.
Als je al wilt kopen: als ik hoor hoe de “motorrijder”-van-nu met zijn fiets omgaat – stilstaand of of de koppeling het blok tegen zijn begrenzing aan houden, hij mag ‘m lekker zelf houden, veel plezier ermee!