Autofabrikanten willen af van zijspiegels. Nouja, bijna dan. Er komen digitale schermpjes en camera’s voor terug die de bestuurder zicht bieden. Uit esthetische overwegingen of gewoon ‘omdat het kan’. Maar daarmee verdwijnt dus wel een van de belangrijkste communicatiemiddelen voor motorrijders: oogcontact.
Toegegeven, het gaat om indirect oogcontact, maar direct oogcontact is natuurlijk lastig als de bestuurder in zijn wagen schuin voor je rijdt in de andere baan. Even een bevestiging hebben of hij of zij je in ieder geval in de spiegel heeft gezien geeft echter wel een veilig gevoel. Zoals de forensen onder ons ook zullen beamen, is het in sommige gevallen zelfs van levensbelang. Wanneer je bijvoorbeeld door de file filtert is het prettig om te weten dat die ene leasebak die zijn wiel al in de richting van de andere baan heeft gericht niet toch ineens zijn motorkap in je zij drukt als er een gaatje valt.
Met de komst van DSM (digital side mirrors) is die mogelijkheid er niet meer. Je moet maar hopen dat de automobilist op zijn schermpje kijkt. Als hij daar tenminste tijd voor heeft tussen het appen door. De constructie aan de zijkant van de auto verdwijnt overigens niet helemaal, hij blijft in stand met op de plek van de spiegel een camera. De bestuurder heeft in de auto een schermpje aan beide zijden om zicht te houden op wat er naast en achter de auto gebeurt. In combinatie met een dodehoek-detector zou dat voor meer veiligheid moeten zorgen. Maar ja, die zit is de meeste moderne auto’s toch ook al gewoon in de gewone spiegel ingebouwd?
Al in 2016 oordeelde de Europese Unie dat een camerasysteem conventionele spiegels kan en mag vervangen. Het systeem dat door met name door BMW, Audi en Lexus in productie is genoemn wordt ook al toegepast op luxere modellen die gewoon in de showrooms staan. Toch zie je het fenomeen op straat eigenlijk nog niet. Dat komt omdat de camera’s nog niet in de eigen wetgeving is opgenomen. Rij je er mee rond dan kan de politie je dus aanhouden wegens het ontbreken van spiegels. Goedkeuring van het RDW is pas mogelijk als de Nederlandse wet zegt dat het toegestaan is. Zij denken dat dat in 2020 zal gebeuren.
Foto onder: Een vergelijk met het zicht dat je met een normale spiegel (rechts) en de camera (links) hebt. De camera heeft duidelijk een groter bereik maar ontneemt andere weggebruikers de mogelijkheid te zien wat de bestuurder doet.
[justified_image_grid ids=27979]