Deze week introduceert Harley-Davidson de LiveWire aan Europese journalisten. Plaats van handeling: de staat Oregon/USA. Voor MotorNL heeft Jaap het kortste strootje getrokken. Vanaf volgende week rijdt hij dus in stilte langs de Pacific Ocean. Maar wat weten we tot nu toe van de LiveWire
Sinds Harley-Davidson de LiveWire aankondigde, was het spaarzaam met nieuws. Ook nadat de LiveWire voor 2020 definitief in het Harley-Davidson programma werd opgenomen, waren gedetailleerde specs nog steeds moeilijk te vinden.
Zeker is dat de LiveWire niet de laatste elektrische motor van Harley-Davidson zal zijn. Immers is Harley ook het eerste grote motormerk dat werk maakt van elektrische motoren. De concurrenten zijn klein, het merk dat het dichtst in de buurt komt is Zero. Daarvan heeft Harley-Davidson het meest te vrezen, ook al omdat Zero qua ervaring jaren voorop loopt.
Voordat hij naar Oregon vertrekt, heeft Jaap de afgelopen weken nog uitputtend op de Zero SR/F gereden. Dit model is volgens ons de grootste concurrent van de LiveWire. Als we de Zero SR/F vergelijken met de LiveWire ziet het lijstje er zo uit:
Harley-Davidson Livewire | Zero SR/F | |
Vermogen | 105 pk | 110 pk |
Koppel | 116,6 Nm | 189,8 Nm |
Gewicht | 249 kilo | 225,8 kilo |
Accu | 13,6 kWh (nominaal) | 12.6 kWh (nominaal) |
Opladen | 25W / Level 3 | 6W / Level 2 |
Prijs | €34.000,- | €20.890,- |
Puur op de cijfers overtreft de LiveWire de Zero op accukracht en oplaadtijd. Op alle andere vlakken scoort de Zero het beduidend beter.
Eind deze week meer.