Wie ooit op het idee kwam is ons niet duidelijk, maar iemand moet het ooit verzonnen hebben. Het verplicht maken van de Algemene Periodieke Keuring (APK) voor motoren. Een maatregel die de EU in Brussel graag in alle lidstaten uitgevoerd ziet worden. Het invoeren ervan zou volgens sommigen de verkeersveiligheid verbeteren. Anderen stellen dat een technisch mankement vrijwel nooit de leidende oorzaak is van een ongeval.
Terugzoeken in de berichtgeving levert een verwarrend beeld op. Nadat er sprake zou zijn van de invoering, kwamen motorrijders in verzet en startten bijvoorbeeld een handtekeningenactie. De Nederlandse regering keerde zich tegen de maatregel, waarna het eerst niet, toen weer wel en later weer niet doorging. Een APK-plicht is er nooit gekomen, maar uit een onderzoek dat MOTOR Magazine deed voor de komende editie kwam naar boven dat nog steeds enkele partijen de invoering van een motor-APK wel zien zitten.
Twee van de negen ondervraagde partijen is er een voorstander van om deze APK-maatregel verplicht te maken. GroenLinks is één van de partijen. De partij met Kawasaki-kleur pleit daarnaast -niet geheel verassend- vooral voor de elektrische motor. “Wat GroenLinks betreft wel zo schoon mogelijk.”
De partij 50 Plus heeft ook een interessant standpunt. “Onze boodschap aan motorrijdend Nederland luidt: stem 15 maart 50Plus!” Dit terwijl partij-topman Henk Krol zélf motor rijdt, maar de fractie toch een voorstander is van de APK voor motoren. Een verbetering van de veiligheid zou het voornaamste argument zijn.
De ChristenUnie ziet meer in andere en goedkopere maatregelen om de veiligheid van motorrijders te verbeteren. Ook het CDA is geen voorstander van de motor-APK. “Slechts zelden is een technisch mankement aan een motor de oorzaak van een ongeluk. Veel motorliefhebbers koesteren juist hun bezit. Daarnaast jaag je de motorrijder op extra hoge kosten en dat is onnodig.”
Een volledige stemwijzer voor de motorrijder vind je in de volgende editie van MOTOR Magazine. We legden de politici namelijk over nog veel meer motorgerelateerde onderwerpen het vuur na aan de schenen. De editie komt donderdag (16 februari) uit.