Het segment van de middelzware adventure bikes staat tegenwoordig in brand dankzij een reeks uiterst capabele en verleidelijke modellen van een groot aantal fabrikanten. Een tiental jaar geleden werd het segment van de adventure bikes gedomineerd door machines van 1000 cc en meer, maar tegenwoordig heerst de 700cc- tot 900cc-klasse, met machines als de KTM 890 Adventure R en Yamaha Ténéré 700 als favorieten bij de fans.
Benelli Tornado 650, 550 en TNT 550: het zou kunnen
Andere fabrikanten lijken ook in het segment te stappen, zoals CFMoto die de van KTM afgeleide 800MT uitbrengt, en Aprilia, die nog geen volwaardige ADV-motor in zijn programma had, met de Tuareg 660. Deze keer zou een nieuwe speler in het middengewicht ADV-spel binnenkort tot ons kunnen komen. Benelli, het Italiaanse merk dat eigendom is van de Chinese motorfiets gigant Qianjiang Motors, brengt de nieuwe TRK 702. Als je bekend bent met Benelli weet je dat de TRK adventure bike, vooral in zijn 502-gedaante, populair is in Europa. De motor heeft de laatste jaren indrukwekkende verkoopcijfers behaald voor het merk.
Geruchten over een TRK 702 doen nu al bijna een jaar de ronde. Deze keer lijkt het er echter op dat de motorfiets daadwerkelijk in productie wordt genomen, aangezien het model onlangs in China werd gehomologeerd. De details rond de machine lijken te wijzen op een redelijk betaalbare prijs, terwijl hij toch beschikt over een aantal componenten die ons doen geloven dat de motor een behoorlijk capabele terreinmotor zou kunnen zijn.
Als het op prestaties aankomt, lijkt het erop dat Benelli een soortgelijke krachtbron zal gebruiken als die van zijn Chinese collega-motorfietsfabrikant CFMoto. De vloeistofgekoelde 693cc-paralleltwin met brandstofinspuiting van de 700 CL-X neo-retro motoren lijkt opnieuw zijn intrede te zullen doen onder de naam Benelli. Met een vermogen van rond de 75 pk zal de TRK het kunnen opnemen tegen de andere spelers in de middenklasse ADV’s.
Wat kenmerken betreft, vinden we een ander frame dan het ‘speculatie’ model van eind 2021. Meer premium veringcomponenten lijken ook in de pijplijn te zitten, met een omgekeerde voorvork met veel veerweg, vermoedelijk met een zekere mate van instelbaarheid, die de plaats inneemt van de conventionele telescopische units uit de 502-modellen. Bovendien krijgt de productieklare TRK 702 19 inch spaakwielen voor en 17 inch achter. Er wordt ook gespeculeerd dat een versie voor op de weg met 17inch-wielen van gegoten aluminium beschikbaar zal zijn.