Foto boven: Dit is het modulaire accu- en motorsysteem van Blue Stone New Power dat de 300GT-E aandrijft
Het is al meer dan een jaar geleden dat CFMoto de eerste liet zien van hun geplande 300GT-E elektrische motorfiets. Maar onlangs konden we een eerste blik werpen op wat er onder de kuip zit dankzij een nieuwe patentaanvraag van het bedrijf.
EMX Powertrain: het verhaal achter een elektrische crosser uit Helmond
De 300GT-E is in eerste instantie bedoeld als CFMoto’s voorstel voor een potentieel lucratief contract met de Chinese overheid voor een vloot van elektrische politiemotoren om in de steden van dat land te patrouilleren. Een van de eigenaardigheden van de Chinese motormarkt is dat politie- of bewakingsversies vaak eerder verschijnen dan commerciële versies. Meest recentelijk hebben we gezien dat zowel CFMoto als Benelli streden om een deal om Chinese politie-afdelingen te voorzien van een 1200cc-plus tourer met grote cilinderinhoud (de Benelli 1200GT en CFMoto 1250TR-G). In hetzelfde voorstel werd ook om een elektrisch model gevraagd, waarbij CFMoto de favoriet was om het contract in de wacht te slepen.
Hoewel de 300GT-E voor het eerst werd getoond in eind 2020, is het sindsdien relatief stil geweest rond het project en zijn technische details relatief schaars. Nu geeft CFMoto’s patent een goede blik op de structuur eronder, en onthult dat de motor een modulair ontwerp is – volgens een vergelijkbare denkwijze als die van de nieuwe LiveWire S2 Del Mar en Can-Am’s geplande 2024 elektrische motor.
Net als bij die modellen is het idee dat de batterij is ondergebracht in een structurele behuizing, met de mogelijkheid om een verscheidenheid van verschillende motoren, achterbruggen, en voor-en achterzijde subframes te monteren om de prestaties en de stijl van de motorfiets rond de accu te veranderen.
De CFMoto-batterij en -motor worden beide geleverd door een externe leverancier, Blue Stone New Power (die de marketingnaam NUPO gebruikt), die in 2018 is opgericht. Nu we de structuur hebben gezien, is het duidelijk dat het middengedeelte van de motorfiets van NUPO is. Die liet eerder al eens een identieke batterijhouder zien die als frame dient. Het betekent ook dat het CFMoto-project de eerste motorfiets is die gebouwd is rond de NUPO-architectuur.
Wat de prestaties betreft, is de uit voorraad leverbare 144V NUPO-motor die de CFMoto aandrijft, berekend op 10,5 kW continu vermogen, wat neerkomt op een bescheiden 14,5 pk. Hij kan echter wel 22,5 (16,8 kW) leveren voor korte intervallen van 30 seconden. Dat betekent dat de prestaties van de 300GT-E ongeveer gelijk moeten zijn aan die van een bescheiden afgestelde 300cc-viertakt verbrandingsmotor. Zoals gebruikelijk bij elektrische motoren is het koppel met 54 Nm indrukwekkender. Het vermogen wordt overgebracht via een geïntegreerde reductietransmissie met één snelheid en een riemaandrijving. Het patent toont ook aan dat de aandrijving, de batterij en de elektronica van de controller vloeistofgekoeld zijn, met een radiator aan één kant gemonteerd.
In politiespecificatie weegt de 300GT-E een vrij forse 225 kilo, maar een groot deel daarvan is waarschijnlijk de politiekit die op de machine is gemonteerd. CFMoto’s patent laat zelfs zien dat het stuur speciaal voor dat doel is ontworpen, met bedieningsknoppen voor de gebruikelijke apparatuur zoals een elektrisch verstelbaar windscherm, maar ook voor het activeren van het cameraregistratiesysteem aan de voorzijde van de motor (zichtbaar net onder de koplamp) – perfect voor het verzamelen van bewijsmateriaal – en de ingebouwde sirenes en lichten van de motor. De stuurbediening omvat ook een vooruit/achteruit-schakelaar, zodat de CFMoto stapvoets achteruit kan rijden om te helpen bij parkeren en krappe manoeuvres.
Eerdere CFMoto-politiemotoren hebben civiele equivalenten voortgebracht die internationaal zijn verkocht. De gebruikelijke aanpak van het bedrijf is om meerdere modellen te bouwen van elk platform dat het ontwikkelt. Het zou dus niet verbazen dat de structuur van de 300GT-E die in dit patent te zien is, in de toekomst zal verschijnen onder een consumentgerichte naked roadster of een sportmotor.