Gezien het succes van de transformatie van de Kawasaki Z900 tot de retro-stijl Z900RS, is het verwonderlijk dat Kawasaki nog niet hetzelfde heeft gedaan met de kleinere Z650. Maar CycleWorld stuitte op nieuwe, Europese informatie waaruit blijkt dat er precies zo’n motorfiets aan zit te komen voor 2022.
Hoewel de geruchten over het bestaan van de Z650RS al maanden de ronde doen en Kawasaki onlangs een teaservideo op YouTube plaatste waarin een ‘Retrovolution’ in de nabije toekomst werd beloofd, was er tot nu toe nog geen ijzersterk bewijs van de Z650RS. CycleWorld wist de hand te leggen op nieuwe typegoedkeuringsdocumenten uit Europa, waarin de Z650RS officieel wordt genoemd als een aanwinst voor Kawasaki’s modellengamma in 2022, waardoor alle twijfels over de komst van de motor zijn weggenomen.
Identieke prestaties
De Europese typegoedkeuringsdocumenten bevestigen niet alleen de naam van de motorfiets, maar bevatten ook een aantal belangrijke feiten over de machine, zoals het vermogen, het gewicht en de afmetingen. Het zal je niet verbazen dat al deze gegevens zeer dicht in de buurt komen van die van de bestaande Z650. Net als het bestaande model levert de Z650RS 67 pk (50,2 kW) bij 8.000 tpm en 63,7 Nm bij 6.700 tpm. Ook de topsnelheid is identiek aan die van de Z650, die op de documenten op zo’n 190 km/u wordt geschat. Er wordt ook een versie met een lager vermogen (47 pk) verkocht om beginnende motorrijders met een beperkt rijbewijs tegemoet te komen.
Iets ander chassis
De nauwe verwantschap tussen de Z650 en de Z650RS komt ook tot uiting in het chassis: beide machines hebben hetzelfde stalen buizenframe, maar uit de documenten blijkt een miniem verschil in wielbasis, waarbij de nieuwe RS-versie 5 mm (0,2 inch) korter is tussen de assen, wat doet vermoeden dat hij een andere vork of een herziene ophanging heeft. De Z650RS is ook ongeveer een 125mm langer, ongetwijfeld dankzij een achterbrug in Z900RS-stijl, en aanzienlijk hoger en breder dan de Z650 dankzij het hogere en bredere stuur. In totaal zijn ze 35,5 mm breder dan die van de Z650 en 2 inch hoger, wat bijdraagt aan een meer rechtop zittende zithouding.
Hoewel de fysieke afmetingen iets groter zijn dan die van de Z650, is de Z650RS ongeveer een kilo lichter dan zijn zustermodel, waarschijnlijk doordat hij minder carrosseriepanelen heeft. De styling is nog niet gezien, maar die zal ongetwijfeld hetzelfde thema volgen als de Z900RS, met op de jaren 1970 geïnspireerde looks.
Z650RS lijkt minder retro
Maar er zijn aanwijzingen dat Kawasaki niet tot het uiterste is gegaan met de nieuwe motorfiets als het gaat om het repliceren van het uiterlijk van oudere motoren. Uit de documenten blijkt bijvoorbeeld dat de uitlaatdemper van de Z650RS hetzelfde onderdeelnummer heeft als die van de gewone Z650, terwijl de Z900RS zijn eigen unieke uitlaatsysteem heeft dat niet wordt gedeeld met de Z900. Kawasaki heeft de motor van de Z900RS ook voorzien van koelribben die niet aanwezig zijn op de normale Z900, en heeft de motor andere wielen en remmen gegeven. Als de Z650RS zijn eigen uitlaat niet verdient, zou het best kunnen dat hij deze upgrades ook niet krijgt. De enige aanwijzing die het typegoedkeuringsdocument geeft, zijn de wiel- en bandenmaten, die identiek zijn aan de standaard Z650 met 120/70ZR-17 voorbanden en 150/60ZR-17 achterbanden op 17 x 3,50 voorvelgen en 17 x 4,50 achtervelgen.
Lang hoeven we niet meer te wachten op de antwoorden op nog openstaande vragen. Kawasaki is al druk aan het teasen dat er een nieuw retromodel in de maak is. Dus zal de afgewerkte machine waarschijnlijk zeer binnenkort onthuld worden.