vrijdag 22 november 2024

Details elektrische Kawasaki Ninja en Z onthuld in typegoedkeuringsdocumenten

Herinner je je de introductie van Kawasaki’s Ninja EV en Z EV prototype elektrische motorfietsen op EICMA 2022? Hoewel het misschien even heeft geduurd voordat Kawasaki publiekelijk bekendmaakte dat het aan elektrische motorfietsen werkte, is het duidelijk van start gegaan door een bestaand verbrandingsmotorfietsplatform als basis te gebruiken. Daarom verwachtte het bedrijf zijn eerste elektrische motorfietsen later in 2023 als productiemodellen op de markt te brengen.

Nu het begin augustus 2023 is, vraag je je misschien af hoe het staat met de voortgang van deze twee motorfietsen. Daar kunnen overheidsdocumenten voor voertuigtypegoedkeuring van pas komen – zoals degene die Kawasaki zojuist heeft ingediend bij het Australische Departement van Department of Infrastructure, Transport, Regional Development, Communications.

De goedkeuring is officieel verleend aan Kawasaki Heavy Industries Limited vanaf 31 juli 2023 en is geldig tot 30 juli 2030, tenzij eerder ingetrokken. Het goedgekeurde voertuig heeft het modelnummer NX011A, met varianten vermeld als NR011A en NX011A. De NR011A is, zoals duidelijk wordt uit de foto’s die bij dit typegoedkeuringsdocument zijn ingediend, de Z e-1. De NX011A zal daarentegen vaker worden aangeduid als de Ninja e-1.

Lichtgewichten

Naast het tonen van de eerste afbeeldingen van de voltooide voertuigen, geeft het typegoedkeuringsdocument een aantal details over Kawasaki’s eerste twee elektrische motorfietsen die nog niet eerder zijn vrijgegeven. Het motorvermogen is vermeld als 9 kilowatt, of net iets meer dan 12 pk. Dat is niet extreem krachtig, maar bedenk dat deze bedoeld zijn als motorfietsen voor in een stedelijke omgeving en dat ze vergeleken met elektrische motorfietsen relatief lichtgewicht zijn. De wielbasis van zowel de Ninja e-1 als de Z e-1 zal 1.370 millimeter zijn. Het rijklaar gewicht van de Z e-1 wordt vermeld als 135 kilogram. Zoals je zou verwachten, is het rijklaar gewicht van de Ninja e-1 iets zwaarder en weegt het 140 kg.

Hoe zijn deze gewichten mogelijk met elektrische motorfietsen? In 2023 bestaat een groot deel van het gewicht van elektrische voertuigen uit hun batterijen. Dat komt gedeeltelijk doordat accu’s niet over die energiedichtheid beschikken waarmee ze klanten van hun ‘range anxiety’ (bereikangst) af kunnen helpen. Een oplossing is een lichte, verwisselbare accupakket.

Tijdens de publieke introductie van dit project tijdens EICMA 2022 noemde Kawasaki dat de productieversies van deze motorfietsen gebruik zullen maken van verwisselbare elektrische batterijen in plaats van te kiezen voor grotere, zwaardere packs die een groter bereik geven wanneer ze volledig zijn opgeladen.

Met deze drietrapsraket zet Kawasaki de motorwereld volledig op z’n kop

Gachaco-batterijen

Verwisselbare elektrische batterijpakketten zijn een haalbare manier om elektrische voertuigen met een kort bereik van stroom te voorzien. Dat geldt met name voor stedelijke forenzenvoertuigen, wat de bedoeling is van de Ninja e-1 en Z e-1. Infrastructuur-overwegingen zijn hier ook een zorg, en hoe Kawasaki van plan is om daarmee om te gaan moet nog worden aangekondigd.

Maar hier wordt het potentieel interessant. Herinner je je Gachaco? Het is de naam die de vier grote motorfietsfabrikanten van Japan (Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha) hebben bedacht voor hun batterijwisselbedrijf. Opgericht in 2022, was het doel – je raadt het al – het ontwikkelen van verwisselbare batterijen voor motorfietsen. De verwisselbare Gachaco-batterijen zouden mogelijk stroom kunnen leveren aan de komende Kawasaki Ninja e-1 en Z e-1. We zullen moeten afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen