BMW heeft eerder dit jaar een voorproefje gegeven van de volgende generatie R nineT. Deze heet nu R12 nineT en kreeg nog weinig technische details. Nu is de motorfiets in Europa goedgekeurd, samen met een tweede versie, die eenvoudigweg R12 gaat heten.
De BMW R12 nineT combineert moderne ophanging en remmen met de traditionele luchtgekoelde boxermotor van BMW. Wat specificaties betreft, toont de typegoedkeurings-informatie van de sportievere R12 nineT dat het model met vol vermogen 107 pk levert, bij 7.000 tpm, uit zijn 1.170cc luchtgekoelde boxermotor. Dat is hetzelfde vermogen als het vorige model, zij het een fractie lager in het toerentalbereik. Het koppel piekt op 115 Nm bij 6.500 tpm, opnieuw bijna hetzelfde als de huidige generatie motorfiets, maar dit keer piekt het 500 tpm hoger.
BMW viert 100-jarig bestaan met R nineT 100 Years en R18 100 Years
Voor Europa brengt BMW ook een begrensde versie van de R12 nineT uit, met 94 pk, zodat mensen met een A2-rijbewijs deze kunnen rijden en laten begrenzen op 47 pk. Bij het behalen van het volledige rijbewijs zijn alle 94 pk’s natuurlijk weer beschikbaar. Verder biedt BMW ook een fabrieksversie fabriek aan, die al beperkt is tot 47 pk.
Het ‘andere’ model, de R12, krijgt alleen de 94 en 47 pk-versies. Het model met 94 pk bereikt zijn piek bij 6.500 tpm en heeft een maximaal koppel van 110 Nm bij 6.000 tpm. Daarentegen heeft de beperkte 47 pk-machine maximaal 5.250 tpm en haalt hij 98 Nm, waarbij hij piekt op 3.000 tpm. Alle topsnelheden van de motorfietsen zijn in lijn met hun vermogens. De BMW R12 nineT is de snelste, met een topsnelheid van 216 km/u, terwijl de versie met 94 pk 209 km/u haalt. De R12 is iets trager, met een piek van 203 km/u, terwijl de beperkte 47 pk-versies van beide motorfietsen rond de 160 km/u uitkomen.
Afmetingen
De afmetingen van de R12 nineT laten zien dat hij wat langer is dan zijn voorganger. Hij is nu namelijk 213 cm lang, terwijl de breedte van 87 cm bijna identiek is aan het huidige model. Er is ongeveer een centimeter verschil in hoogte, namelijk 107 cm. Een tweede variant met een hoogte van 111,5 cm suggereert dat een kap optioneel gaat zijn. De wielbasis van zowel de R12 als de R12 nineT is hetzelfde, namelijk 152 cm, een stijging ten opzichte van 148,6 cm voor de bestaande R nineT. De typegoedkeuring toont ook aan dat zowel de R12 als de R12 nineT hetzelfde uitlaatsysteem met twee uitlaten delen. Daarnaast zijn hun gewichten vergelijkbaar, waarbij de R12 nineT 222 kg weegt en de R12 229 kg weegt.