De nieuwe Delta-XE, ontwikkeld door studenten van de Universiteit Twente in Enschede, voegen we toe aan de almaar groeiende lijst van high-performance semi-autonome elektrische superbikes. De Delta debuteerde een paar dagen geleden op de Varsselring, dus laten we eens kijken hoe hij eruit ziet.
De vierde generatie van het Electric Superbike Twente-project, dat de afgelopen vier jaar werd uitgevoerd door studenten van de Universiteit Twente in Enschede, behoort tot de best presterende elektrische superbikes. De reden ligt voor de hand: een maximumvermogen van 202 pk en een koppel van 170 Nm, voor een topsnelheid van meer dan 300 km/u.
Puig Diablo: Yamaha’s MT-09 SP zoals je ‘m nog nooit zag
De nieuwe Delta-XE wordt aangedreven door een elektromotor, die wordt gevoed door een lithium-polymeerbatterij van 13,5 kWh met 576 cellen. Dit alles is ondergebracht in een buisvormig trellisframe van chroombdeenstaal, gekoppeld aan een aluminium swingarm met aan de achterzijde een volledig instelbare Öhlins-monoshock en aan de voorzijde een al even kostbare upside-down-voorvork met Öhlins-patronen en carbonkeramische vorken van CeraCarbon Racing. De wielen zijn daarentegen van Marchesini. Ze zijn van gefreesd aluminium aan de voorkant en VM-magnesium aan de achterkant, beide met radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers, gefreesd uit billet en geproduceerd door het Italiaanse bedrijf Hel Performance. Tenslotte de kuip van koolstofvezel, die is afgeleid van een Suter MMX500-wegtacer. De nieuwe Delta XE weegt slechts 220 kg en dat is weinig voor een elektrische motorfiets.
De Delta-XE, die in een klaslokaal van de universiteit werd ontwikkeld, maakte op 30 april j.l. zijn debuut op de Varsselring in Hengelo (Gld). De Delta is klaar om samen met de kleinere Apex-RS- het vorige model dat uit het project is voortgekomen – deel te nemen aan vier races, twee in het International Road Racing Championship (IRRC) en nog eens twee in het International Dutch Championship op het circuit van Assen.