Een nieuw kabinet zou meer werk moeten maken van informatie uit ongevallenanalyses. Daartoe roepen brancheverenigingen BOVAG en VACO op. Zij sloegen de verkiezingsprogramma’s erop na en concludeerden dat voor politieke partijen de verkeersveiligheid niet zo belangrijk is. Hierbij nemen zij een voorbeeld aan Duitsland, waar informatie over de oorzaken van verkeersongevallen wel gedetailleerd en openbaar beschikbaar is. De brancheverenigingen richten zich vooral op automobilisten en hun bandenkeuze. Deze blijkt vaak de oorzaak van ongevallen te zijn. Wij vroegen ze hoe ze denken over dit onderwerp in relatie tot ons motorrijders.
“Details uit ongevallenanalyses zijn onmisbaar voor overheden en handhavers, want alleen op die manier kun je de juiste keuzes maken”, aldus algemeen voorzitter Bertho Eckhardt van BOVAG. Wanneer hij een voorbeeld geeft, noemt hij geen motorrijders, maar beperkt zich tot automobilisten. “Als bij ongevallen in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden zijn betrokken (..), dan lijkt ons dat toch relevante informatie (..). Nu blijven zulke details vaak in de politiearchieven.”
Dat lijkt ons inderdaad ook relevant. Want veel automobilisten blijken geen idee te hebben wat voor rubber er om de wielen zit. En dan wordt het ook gevaarlijk voor motorrijders. Dat blijkt namelijk uit de conclusie die een onderzoeksbureau trok. Deze werd door de brancheverenigingen ingeschakeld om hun stelling meer kracht bij te zetten. Uit het onderzoek bleek dat veel automobilisten niet bekend zijn met het Europese bandenlabel. Misschien nog wel opvallender is dat 18 procent kiest voor de goedkoopste banden en bijna een derde (!) zegt in de winter te rijden met zomerbanden. Hier kan echter aan worden getwijfeld, omdat het ook om niet-specifieke winterbanden kan gaan. Men weet blijkbaar vaak toch niet met wat voor banden zij rijden.
Bij onze oosterburen is de documentatie dus beter. Wanneer een technisch mankement ten grondslag ligt aan een ongeval, was in veel gevallen de bandenkeuze de leidende oorzaak. De brancheverenigingen willen deze documentatie ook in Nederland, zodat de bewustwording beter wordt. “In de breedste zin van het woord”, voegt Tom Huyskens hier telefonisch aan toe en vertelt dat het geen doel is om een bepaalde bandenkeuze verplicht te maken. Hierbij geeft hij toe zich niet in eerste instantie te richten op motorrijders. “De groep motorrijders die met sneeuw de weg op gaat is niet zo groot.” Wanneer wij stellen dat motorrijders vaak al iets bewuster zijn van hun banden(keuze) antwoordt Huyskens bevestigend. “Zelfs in Duitsland ligt nu een wetsvoorstel om motorrijders uit te sluiten van de winterbandenplicht.”
Foto: ANP