woensdag 30 oktober 2024

De volgende CFMoto tourer zou wel eens een Hossack-ophanging kunnen hebben

In navolging van BMW en Honda werkt CFMoto ook aan een alternatieve voorwielophanging voor zijn volgende 1250-tourer en vraagt octrooi aan voor een ontwerp dat doet denken aan dat van Norman Hossack.

De meest luxueuze motorfietsen die voor toertochten zijn ontworpen, hebben vaak een alternatieve voorvering voor de telescoopvork. Hoewel dit een oplossing is met vele voordelen, heeft het ook een aantal beperkingen. Het klassieke voorbeeld is dat van BMW met zijn beroemde Telelever, die dertig jaar na zijn debuut weliswaar een van de symbolen van de Duitse produktie is geworden, maar nu binnen het gamma minder verspreid is. Een van de minder bekende is waarschijnlijk wat de Schotse ingenieur Norman Hossack in de jaren zeventig heeft uitgedacht. Zijn idee werd geen groot succes, maar inspireerde zeker andere fabrikanten, waaronder BMW zelf bij het ontwerpen van het Duolever-systeem dat we vandaag de dag nog steeds aantreffen op de K1600-serie. Honda heeft hetzelfde schema gebruikt voor de laatste generatie van de Gold Wing.

Deze prestigieuze merken kunnen binnenkort gezelschap krijgen van CFMoto, dat eveneens snel groeit in het topsegment van de markt. Hun CFMoto 1250TR-G, een tourer met een V-twin van 1279 cc en 140 pk, afgeleid van die van partner KTM, zou de juiste motor kunnen zijn om te debuteren met een voorwielophanging waarvoor octrooi is aangevraagd. De voorkant doet sterk denken aan de BMW Duolever, die op zijn beurt, zoals gezegd, gebaseerd is op de configuratie van Hossack. Het door CFMoto aangevraagde octrooi heeft betrekking op een tamelijk triviaal onderdeel van het ontwerp: een kogelgewricht in de stuurstang. De ingediende illustraties tonen ons duidelijk de gehele ophangingsconfiguratie en een stuk van de motorfiets dat de 1250TR-G lijkt te zijn.

Wat is het voordeel?

In vergelijking met een conventionele vork zou deze oplossing een zachte vering garanderen zonder dat er sprake is van overmatig duiken bij het remmen, wat bijzonder relevant is bij een zware motorfiets die maximaal comfort moet bieden. Het zou ook de toepassing van adaptieve technologieën zoals elektronische voorbelasting vergemakkelijken. Het voorstel van een Chinese big tourer met dergelijke speciale oplossingen leek een tijdje geleden nog ongelooflijk, maar vandaag lijkt het meer dan ooit mogelijk, vooral voor een merk als CFMoto.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen