Het kiezen van de meest opwindende motoren van 2023 is een slechts kwestie van een mening. Dus laten we bij deze discussie aanwakkeren. Willekeurig en zonder nadenken – dus op gevoel – besloten kozen we voor supersports, elektrische motoren, adventurers en nakeds. Dit zijn competitieve categorieën met uitzonderlijke motoren. En ja: de keuze zal vast leiden tot enige controverse, maar daar zijn we niet bang voor. Wat is voor jou de meest opwindende motor van 2023?
Supersports – 2023 Ducati Panigale V4 R
Als het gaat om superbikes, is de Ducati Panigale V4 R de heersende kampioen. Uitgerust met een beestachtige 998cc-Desmosedici Stradale V4, levert het bijna twee keer het vermogen (240,5 om precies te zijn) van een Toyota Prius. Afgeleid van de MotoGP-technologie van Ducati, wordt de agressieve aard van de motor versterkt door de tegenrotatie van de krukas, waardoor de traagheid wordt verminderd en de handling tijdens agressief bochtenwerk geoptimaliseerd.
De Panigale V4 R is niet alleen een kwestie van brute kracht; het heeft ook een indrukwekkend cv van techniek en ontwerp. Het frame is een combinatie van lichtgewicht aluminium en magnesium, zorgvuldig vervaardigd om het gewicht te minimaliseren en de stijfheid te maximaliseren, wat resulteert in een drooggewicht van slechts 167 kg. Het resultaat is een motorfiets die ongeëvenaarde stabiliteit en behendigheid biedt.
Top 10 motorreizen binnen Europa: hier moet je geweest zijn
Om al die rauwe kracht te beheersen, beschikt de motorfiets over Ducati’s geavanceerde elektronica-pakket, inclusief tractiecontrole, wheelie-controle, motorremcontrole en een quickshifter. Deze systemen werken harmonieus samen om de motorfiets onder controle te houden en de rijder (nou ja, de meeste rijders dan) in control te houden, zelfs tijdens de meest waanzinnige rijscenario’s. Een systeem met meerdere rijmodi past de prestaties van de motorfiets aan naar de voorkeuren van de rijder en de wegomstandigheden, variërend van regen tot racen.
Volledig instelbare Öhlins-vering, Brembo-remmen en lichtgewicht, gesmede aluminium wielen zorgen voor de ultieme configuratie voor precisie in het sturen en remmen. In combinatie met de elektronische hulpmiddelen en de explosieve kracht van de motor wordt de Panigale V4 R een geducht wapen dat concurrenten zoals de BMW S 1000 RR en Yamaha YZF-R1 kan overtroeven en overklassen.
Elektrisch – LiveWire ONE
Voor liefhebbers die hunkeren naar de toekomst, verdient de LiveWire ONE onze stem. Aangedreven door een hoogspanningsmotor van Revelation, haakt deze cruiser met een direct koppel op van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden. Terwijl de 100 pk misschien als gemiddeld kan worden beschouwd, zorgt een verbazingwekkende 114 Nm aan koppel van de Revelation zeker voor een verhoging van de prestaties. Met een elektrische motor is er geen noodzaak om te schakelen. Rijders regelen het vermogen met slechts een draai van het gashendel, wat zorgt voor directe en precieze acceleratie.
Om de rijervaring verder te verbeteren, wordt de LiveWire ONE geleverd met een scala aan rijhulpmiddelen en elektronische functies. Deze omvatten meerdere rijmodi, tractiecontrole, bochten-ABS en regeneratief remmen. De LiveWire heeft een groot, kleurrijk TFT-touchscreen display dat essentiële informatie zoals snelheid, batterijstatus, bereik en navigatie weergeeft. Het scherm is ook compatibel met Bluetooth. Het klinkt als de nachtmerrie van petrolheads, maar hé, dat is de toekomst.
Zonder het typische gebrul van een (Harley) V-twin, zou je kunnen betogen dat stilte nog nooit zo goudkleurig is geweest. LiveWire (Harly-Davidson) heeft slim een uniek geluid voor de motorfiets ontworpen dat net zo onderscheidend is als een traditionele brom. De motorfiets produceert een futuristisch, bijna sciencefictionachtig gezoem, waardoor rijders het gevoel krijgen dat ze een machine besturen rechtstreeks uit Star Wars.
10 Duurste productiemotorfietsen die je – soms – bij een dealer kunt kopen
LiveWire adverteert met een bereik van ongeveer 235 km op een enkele lading in stedelijke omstandigheden, en het opladen van de motorfiets is eenvoudig met Level 1- en Level 2-laadopties. Level 1-laden gebruikt een standaard stopcontact, terwijl Level 2-laden een speciaal laadstation gebruikt voor snellere terugkeertijden op de weg.
Hoewel de LiveWire ONE de klassieke geest van Harley-Davidson belichaamt, heeft het een verfrissend moderne en minimalistische vormgeving. Een lichtgewicht aluminium frame en volledig instelbare Showa-vering zorgen voor uitstekende stabiliteit en controle onder verschillende rijomstandigheden. Ter versterking van de focus op elektrische motoren is LiveWire nu zijn eigen merk, maar we zullen het kenmerkende Harley-Davidson-logo op de tank missen.
Adventure – 2023 BMW R 1250 GS Adventure
Als het gaat om adventure motoren, heeft de GS-serie een reputatie opgebouwd voor robuustheid, betrouwbaarheid en capaciteit. De BMW R 1250 GS Adventure is het vlaggenschip van het GS-assortiment, met een krachtige 1254cc-boxermotor die 136 pk en 143 Nm koppel levert. De R 1250 GS Adventure kan accelereren van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden op het asfalt en levert ook voldoende kracht voor offroad avonturen.
BMW heeft een robuust en doelgericht ontwerp ontwikkeld, waarbij de nadruk ligt op zijn avontuurlijke karakter. Een brandstoftank van 30 liter zorgt voor langeafstandstours zonder de noodzaak om een extra tank mee te nemen. De motorfiets is uitgerust met een hoog gemonteerd windscherm, stevige valbeugels, handbeschermers en motorbescherming om zowel de motor als de rijder te beschermen tijdens offroad uitdagingen. Verstelbare ophanging met opties voor dynamische elektronische demping stelt rijders in staat om het rijgedrag van de motor aan te passen aan het terrein.
Hoewel de BMW R 1250 GS Adventure zijn ruige wortels omarmt, integreert het ook moderne technologie om de rijervaring te verbeteren. De motorfiets beschikt over een kleuren-TFT-display van 6,5 inch met navigatie, tripregistratie en connectiviteitsopties.
Naked – 2023 KTM 1290 Super Duke R Evo
Er valt niet te discussiëren over het naked bike-segment zonder de KTM Duke, en dan met name de 1290 Super Duke R Evo. Hoewel er zeker snellere motoren zijn, komen er maar weinig uitdagers uit het naked bike-segment. En nog minder kunnen het niveau van technologie evenaren dat in de Duke is verpakt.
In KTM-jargon bekend als BEAST, kun je er zeker van zijn dat de Super Duke R Evo krachtig is. De 1301cc-LC8 V-twin in de Duke levert een enorme 180 pk en 140 Nm-koppel, en de motor maakt deel uit van het herziene, lichtgewicht trellis-frame. Voor 2023 is de V-twin hier en daar een paar gram lichter geworden, heeft nieuwe bronzen kopercoatings in de versnellingsbak en een herwerkte cilinderkopgeometrie voor vermogen in het lage tot middelhoge bereik.
Met al die kracht tot je beschikking heeft KTM de technische afdeling veel werk laten verzetten om ervoor te zorgen dat je het volledige potentieel van de Duke ook kunt gebruiken. Om te beginnen heb je alle standaarduitrusting, zoals bochten-ABS, een slipper-koppeling, rijmodi, wheelie control en trackmodi. Er is een supermoto-ABS-functie en een prestatiegerichte straatmodus voor je innerlijke hooligan, en een semi-actieve WP-vering, waarmee je de veringsslag en de voorbelasting kunt regelen vanaf het TFT-dashboard.