Het lijkt er stilaan op dat elektrische motoren meer en meer een vaste plek veroveren binnen de motorwereld. Ook de Belgen komen nu met een eigen, elektrisch aangedreven tweewieler, een heuse Superbike zelfs. Serieus? Deelname aan de Zero-TT is inmiddels bevestigd. Dus ja!
De machine behoort toch zeker tot een van de mooiste elektrisch aangedreven motoren van het moment, bovendien zit het vol met technische snufjes. Laatste niet alleen om mee te pronken, maar ook als noodzakelijk aspect, bijvoorbeeld om het gewicht – een van de grote nadelen van een accupakket als energievoorziening – laag te houden. Door gebruik te maken van een koolstofvezel (monocoque) achterbrug en dito frame blijft de SP7 rijklaar net onder de magische 200 kilo grens.
De Saroléa haalt z’n vermogen uit een driefasen-wisselstroommotor, omgerekend naar pk’s moet dat volgens de trotse club achter het project goed zijn 180 stuks. 230 pk schijnt zelfs tot de mogelijkheden te behoren maar dat was het team nog iets te gortig. Nog veel imposanter is de beschikbare hoeveelheid Newtons. Liefst 400 Nm genereert de Saroléa, goed voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. Sta je dan met je Panigale R. Ter vergelijk, diens 1200cc dikke Superquadro is goed voor een schamele 132 Nm.
Mensen met een zesde zintuig voor motorhistorie zullen het Belgische merk nog kennen uit de eerste helft van de vorige eeuw, daarna was het net als voor zoveel Europese merken gedaan met de fabrikant uit Luik. Tot nu dus. Saroléa zal 4 juni aanstaande, met de Schot Roberts Wilson in het zadel, deelnemen aan de Isle of Man Zero-TT.