De motor is in de film vooral het vervoersmiddel van de rebel. Maar ook de sterke arm hangt geregeld aan het gashendel. Een tocht door de krochten van de filmgeschiedenis – op zoek naar de motorpolitie op celluloid – leidt naar Get Out and Get Under (1920) met Harold Llloyd. Het is meteen ook één van de vroegste films met een motorachtervolging. Lloyd wordt in zijn T-Ford achterna gezeten door drie agenten op Harley’s en een Henderson. Vier jaar later droomt Buster Keaton in Sherlock Jr. dat hij op het stuur van een politiemotor zit. De bestuurder valt al na een paar meter van zijn zadel, waarna de motor aan een onvergetelijke dodemansrit begint, terwijl Keaton op het stuur druk gebarend rijinstructies geeft aan de ontbrekende motoragent achter hem.
De ultieme motorpolitiefilm is het het vergeten juweeltje Electra Glide in Blue (1973). Een soort Easy Rider vanuit het perspectief van een motoragent.
Hoofdrolspeler Robert Blake (1933) zou een paar jaar later bekend worden als de politieman Baretta in de gelijknamige televisieserie. Lees meer in MOTO73 nr. 10.