De komst van de Suzuki GSX-1000S is bepaald geen nieuws, maar bovenstaande GSX-S1000F verbaast ons toch. Het is een aangeklede S (onder), waardoor beide motorfietsen gebruik maken van het GSX-R1000-motorblok. Natuurlijk aangepast, voor meer vermogen bij lage- en middelhoge toerentallen. Verder verschillen de fietsen niet, op het kuipwerk na dus.
Het aluminium frame is ook geadopteerd, maar sterk aangepast. De achterbrug is niet gewijzigd, maar de schokbreker is natuurlijk anders en instelbaar qua uitgaande demping en veervoorspanning. De voorvork is een upside-down van KYB (Kayaba) en volledig instelbaar. Aan het voorwiel zien we Brembo monoblocs.
Beide modellen hebben standaard tractiecontrole, in drie modi instelbaar. Natuurlijk is ABS ook standaard.
Het motorblok is trouwens niet de meest nieuwe GSX-R1000-versie, maar het 2008-model. Suzuki legt uit dat hiervoor is gekozen omdat het nog een relatief langeslag motorblok was, en daardoor meer geschikt voor straatgebruik. De zuigers zijn nieuw en iridium-bougies zorgen voor een betere verbranding. Natuurlijk zorgt een nieuwe nokkkenas voor een meer gematigd karakter.
De zithoogte voor beide modellen is 815 millimeter en dat is opvallend laag.