vrijdag 22 november 2024

De nieuwe R1: zijn er al feiten?

De geruchtenstroom over de nieuwe Yamaha YZF-R1 lijkt al sinds de introductie van het model met de crossplane-krukas te bestaan. Vooral de laatste tijd vliegen de tendentieuze tekeningen, mogelijke spy-shots en wel of niet op waarheid berustende videofragmenten ons om de oren.

Maar dát Yamaha volgend jaar met een nieuwe R1 komt, dat lijkt zo onderhand wel een feit. Deze week stuitte het Australische Motorcycle News op Eastern Creek op wat toch echt de nieuwe R1 lijkt. Een viercilinder volbehangen met R6-kuipen, waarmee het gerucht dat Yamaha de driecilinder-hype doortrekt op de R1 de prullenbak in kan. 

Direct hierna deden de wildste geruchten de ronde: de nieuwe R1 zou in een speciale uitvoering zelfs 230 pk leveren. Deze SP-versie zou als homologatiemodel voor het WSBK dienen. Maar aangezien het crossplane-krukas-motorblok dienst blijft doen lijkt dit gerucht niet meer dan een roddel. Wellicht kruipt Yamaha richting de 200 pk of gaat daar zelfs iets over, maar daar zal het hoogstwaarschijnlijk bij blijven. Een SP-model zou natuurlijk niet vreemd zijn, een upgrade met Öhlins-vering en wellicht andere wielen en andere lichtere onderdelen.

Het model op Eastern Creek had trouwens een aangepast luchtinlaattraject: frontaal in het midden, in plaats van dubbele aanzuiging langs de zijkant. Niet nieuw of revolutionair want de R6 heeft het al jaren omdat het nou eenmaal efficiënter is. Want hoe meer omwegen de lucht af moet leggen, des de inefficiënter komt de lucht aan in de airbox. Ook was te zien dat de uitlaatpartij niet langer onder de kont zetelt, maar laag bij het blok, zoals we dat ook al lang van de R6 kennen.

Dat laatste heeft natuurlijk positieve invloed op het stuurkarakter. Immers, hoe lager het gewicht bij de grond ligt, hoe beter de massacentralisatie en dus ook het stuurgemak. Daarnaast kunnen we verwachten dat Yamaha zich richt op een stijver en steviger rijwielgedeelte. De huidige R1 kent nogal wat flex en beweging, hetgeen op het circuit niet altijd voordelig werkt.

Conclusie? Er zijn nog maar weinig feiten, maar dát Yamaha een (ver)nieuw(de) 2015-R1 gaat brengen, staat buiten kijf. Mochten we binnenkort écht nieuws hebben, dan horen jullie dat.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen