De nieuwe Harley-Davidson heet 1250 Sportster S. Harley-Davidson heeft op 13 juli een wereldwijde onthulling in petto van zijn vloeistofgekoelde 1250 custom. De motorfiets werd drie jaar geleden als een concept gepresenteerd 13 juli. Details over de productieversie zijn eerder dan gepland naar buiten gekomen, dankzij officiële typegoedkeuringsdocumenten.
We weten nu dat de nieuwe machine de naam Sportster S zal dragen, wat bevestigt dat deze vloeistofgekoelde DOHC-machine de opvolger is van de langlopende Sportster-lijn van luchtgekoelde V-twins.
De officiële benaming van het model is RH1250S, in lijn met de Pan America waarmee-ie zijn 1252cc-Revolution Max-blok deelt. De benamingen van de adventure-modellen zijn RA1250 voor het basismodel en RA1250S voor de Pan America 1250 Special.
Het feit dat Harley in 2018 een concept voor de nieuwe Sportster S toonde, en de productieversie sindsdien regelmatig liet zien, betekent dat er weinig verrassingen in petto zijn als het gaat om het uiterlijk van de motorfiets. Maar dit zijn wel de eerste definitieve technische details die naar buiten komen.
Het blok mag dan in wezen hetzelfde Revolution Max 1250-ontwerp zijn als dat van de Pan America, maar het is teruggebracht van de geclaimde 150 pk van de Pan America naar 121 pk, met een aanzienlijk lager piektoerental. Dit zou een aanwijzing kunnen zijn dat het variabele kleptimingsysteem van de Pan America niet wordt gebruikt op de Sportster S, wat de complexiteit en de kosten zou helpen drukken. Maar hoe de vermogensreductie ook tot stand is gekomen, het betekent dat het maximumvermogen van de nieuwe motorfiets wordt bereikt bij 7.500 tpm in plaats van 8.750 tpm.
Het koppel is ook verlaagd, zij het met een kleinere waarde. De Sportster S heeft een vermogen van 123,4 Nm bij 6.000 tpm, terwijl de Pan America goed is voor een geclaimde 127,5 Nm bij 6.750 tpm.
Ondanks een vermindering in vermogen en koppel is de Sportster S niet langzamer dan de Pan America. In de typegoedkeuringsdocumenten staat dat de maximumsnelheid 220 km/u is, hetzelfde cijfer dat voor de Pan America in de bijbehorende typegoedkeuringsinformatie staat. Met een piekkoppel dat bij lagere toerentallen wordt geleverd, plus een aanzienlijke gewichtsvermindering, zal de Sportster S de Pan America waarschijnlijk voorbijstreven in een stoplichtsprint.
Harley-Davidson Pan America 2021 – Adventure Toertest
Net als bij de Pan America is de Revolution Max niet alleen het motorblok van de Sportster S, maar ook een belangrijk onderdeel van het chassis. Het blok vormt de hoofdstructuur tussen het scharnierpunt van de swingarm en het aparte, bovenste framegedeelte, dat met bouten is vastgezet aan de bovenkant en waarop het balhoofd is gemonteerd. Dat betekent dat de afmetingen niet te veel kunnen afwijken van die van de Pan America, en uit documenten blijkt dat beide motoren met 2.270 mm identiek zijn in totale lengte. De nieuwe motorfiets heeft een kortere wielbasis van 1.519 mm, vergeleken met 1.580 mm voor de Pan America, maar hij is natuurlijk aanzienlijk korter en smaller; de totale hoogte is 1.085 mm, vergeleken met 1.509 van de Pan America.
De Sportster S heeft een goedgekeurd gewicht van 228 kilo rijklaar, inclusief een volle tank brandstof. Dat is zo’n 30 kilo minder dan de Pan America 1250 Special in dezelfde staat en zo’n 17 kilo minder dan de basis Pan America.
Met minder massa is er ook minder behoefte aan remkracht, dus gebruikt de Sportster S een enkele voorschijf in plaats van de dubbele remschijven van de Pan America.
De originele conceptversie viel op door de enorm brede voorband, en de productie Sportster S doet daar niet voor onder. De voorband is 160/70ZR-17 – groot genoeg voor de achterkant van veel straatmotoren – terwijl de achterband de maat 180/70ZR-16 heeft.
Harley’s beslissing om de Sportster S naam te gebruiken voor de RH1250S geeft een paar aanwijzingen over de plannen van het bedrijf voor de toekomst. Het suggereert dat de motorfiets een vervanger is van de Sportster in plaats van een nieuw model. Het laat zien dat Harley-Davidson’s recente aanvraag voor het handelsmerk Nightster niet de naam is voor dit model, hoewel het nog steeds kan worden toegepast op een variatie op hetzelfde thema. Het feit dat de eerste versie van de nieuwe Sportster de S is, wijst er ook op dat een lagere specificatie, niet-S versie van de motorfiets komt. Die is misschien gebouwd rond de 950cc-versie van het Revolution Max-blok dat oorspronkelijk bedoeld was voor de geannuleerde Bronx Streetfighter.
Mochten er nog vragen zijn, dan worden die bij de officiële onthulling van de motor op 13 juli beantwoord. Maar je mag gerust stellen dat Harley-Davidson de gang er goed in heeft. Misschien anders dan de vorige CEO ooit wilde, maar gang zit er in.
Op 28 juli gaat Motor.NL rijden op de nieuwe Harley-Davidson. De motor wordt gepresenteerd in de UNESCO Werelderfgoed-kolenmijn Zeche Zollverein in Essen, een waanzinnige stek voor zo’n Amerikaan.