zaterdag 19 april 2025

De nieuwe CFMoto 750 SR-R: serieuze concurrent voor Yamaha R7 en Kawasaki Ninja ZX-6R

CFMoto heeft de afgelopen jaren gestaag aan zijn reputatie gebouwd en lijkt nu klaar voor een grote stap voorwaarts in het segment van de middel-sportmotoren. De CFMoto 750 SR-R, een nieuwe viercilinder supersport, is ontwikkeld om directe concurrentie te bieden aan gevestigde modellen zoals de Yamaha R7 en de Kawasaki Ninja ZX-6R. Sinds 2023 circuleren er geruchten over deze nieuwe sportmotor, maar recente informatie bevestigt dat het model werkelijkheid wordt.

De officiële registratie van het model in China vond eind 2024 plaats, waarbij ook technische specificaties werden vrijgegeven. Volgens berichten uit verschillende bronnen zal de motor in China al snel beschikbaar zijn, terwijl de Europese markt – inclusief Nederland – waarschijnlijk in de loop van 2025 volgt.

CFMoto ontwikkelt motorfiets met CVT-automaat

Technische specificaties en kenmerken

De CFMoto 750 SR-R wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde viercilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 749 cc (intern aangeduid als 472MV). De motor heeft een boring van 72 mm en een slag van 46 mm en levert een indrukwekkend vermogen van 111,5 pk (82 kW). De topsnelheid wordt geschat op ongeveer 230 km/u. Interessant genoeg lijkt deze motor volledig door CFMoto zelf ontwikkeld te zijn, zonder directe technologie van partner KTM.

De motorfiets bouwt verder op een stalen frame, vermoedelijk vergelijkbaar met dat van de 675SR. De wielbasis bedraagt 1.419 mm en het drooggewicht zou rond de 213 kg liggen – niet bepaald lichtgewicht voor een sportmotor in deze klasse. De bandenmaten zijn standaard voor het segment: 120/70-17 voor en 180/55-17 achter.

Sportief design met MotoGP-invloeden

Qua uiterlijk heeft de CFMoto 750 SR-R een opvallend agressief en aerodynamisch ontwerp, met duidelijke invloeden uit de MotoGP. Het model beschikt over aerodynamische vleugels aan de voorzijde en zelfs een speciale anti-drag afdekking rond het achterwiel – een zeldzame feature in dit segment.

De ophanging bestaat uit een upside-down voorvork (vermoedelijk van KYB) en een monoshock achter, beide volledig instelbaar voor optimale aanpassing aan rijstijl en wegdek. Het remsysteem omvat radiale remklauwen met vier zuigers vooraan (waarschijnlijk van J.Juan) en wordt ondersteund door een ABS-systeem. Op technologisch vlak verwachten we een compleet pakket met tractiecontrole, rijmodi en een TFT-kleurenscherm met Bluetooth-connectiviteit.

Marktpositie en prijsverwachting

De CFMoto 750 SR-R betreedt een competitief segment dat de laatste jaren hernieuwde belangstelling geniet. Veel rijders zoeken naar sportieve motoren die prestaties bieden zonder de extreme eigenschappen (en prijskaartjes) van volbloed superbikes.

Hoewel er nog geen officiële prijsinformatie beschikbaar is voor de Nederlandse markt, kunnen we een schatting maken op basis van de concurrentie. Met de Yamaha R7 die rond de €11.099 kost en de Kawasaki Ninja ZX-6R (vanaf €13.799), is het aannemelijk dat CFMoto zal mikken op een prijs onder €11.000 om een competitief voordeel te creëren.

Een belangrijk verkoopargument van de CFMoto 750 SR-R ten opzichte van bijvoorbeeld de Yamaha R7 (die een tweecilinder gebruikt) is de viercilinder motor, die doorgaans een soepeler vermogensafgifte en een meer opwindend geluid biedt. Tegelijkertijd kan de prijs lager uitvallen dan die van de Kawasaki ZX-6R, wat een aantrekkelijke propositie zou kunnen zijn voor kopers in dit segment.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen