donderdag 6 maart 2025

De meest begeerde fabrieks-Harley-Davidson ooit…? Absoluut!

Het is passend dat Harley-Davidson een geheime preview hield van de 2025 CVO Road Glide RR – dat staat voor Race Replica – in Austin, Texas, waar het Circuit of the Americas om de hoek ligt. En een preview werd het. Harley geeft ons iets dat voor 90% op de racemotor lijkt, het grootste blok in de geschiedenis van de Motor Co., en een van de hoogste prijskaartjes op een motorfiets die we in tijden van een fabrikant met een grote naam hebben gezien. De 2025 CVO Road Glide RR is ook ontzettend gaaf. En dat is precies wat Harley-Davidson voor ogen had.

Harley heeft een tijdlang de manier van cc’s niet gebruikt om de motorcapaciteit van het merk aan te duiden. In plaats daarvan kiest de Motor Co. voor cubic inches, net als muscle cars. En de CVO Road Glide RR is daar geen uitzondering op, met zijn 131 cubic-inch Screamin’ Eagle blok. Omgezet naar wat elke andere motorfiets fabrikant zegt, is dat een verbluffende 2147 cc. En al die cilinderinhoud resulteert in 153 pk en 204 Nm. Dat betekent dat dit de krachtigste Harley-Davidson motor is die ooit standaard uit de fabriek is aangeboden.

Dit is allemaal mogelijk gemaakt door een hele reeks kant-en-klare performanceproducten die Harley aan zijn klanten biedt. Op maat gemaakte onderdelen, ontworpen, geconstrueerd en vervaardigd door het King of the Baggers-team van het merk. En wat aangepaste tuning van het hele pakket. Er zijn nieuwe nokkenassen, een vloeistofgekoelde cilinderkop, volledig CNC-gefreesde verbrandingskamers en poorten, een race-geïnspireerde inlaat en een 68 mm gasklep met een bijpassend aluminium inlaatspruitstuk, en een kleinere tandwiel voor betere acceleratie vanuit stilstand.

Zelfs het rode gebied werd aangepast voor meer prestaties. Deze CVO Road Glide RR mag tot 6.500 toeren draaien. Dat klinkt misschien niet veel voor sportmotor, maar dat is schreeuwend veel voor een Harley-Davidson. En ja, er is ook een volledige titanium Akrapovic-uitlaat, waarom niet? Volgens Harley is de uitlaat legaal in alle 50 staten van de US.

Elke ons kracht en koppel wordt doorgegeven via een gloednieuwe Screamin’ Eagle Racing King 6-versnellingsbak die letterlijk van de racemotoren van het team is gehaald. En dan is er het ophangingssysteem.

Toen Wyman de covers van de motor trok, maakten we bijna een sprongetje. Öhlins zijn voor- en achteraan te vinden en beide zijn volledig verstelbaar. De voorvering bestaat uit 43 mm Ohlins FGR 253 Hypersport Superbike-vork, die in samenwerking met Öhlins zijn ontwikkeld. In het voorwiel verder twee Brembo GP4-RX  4-zuiger remklauwen.

De achtervering heeft die coole dual Ohlins externe reservoirs die je op racemotoren ziet en is ook volledig verstelbaar. De volledig CNC-gefreesde swingarm eindigt in een enkele vierzuiger Brembo-remklauw. Elke bout op de motor is ook CNC-gefreesdt. Verder is alles van koolstofvezel. De kuip? Volledig van koolstofvezel. De koffers? Koolstofvezel. De spatborden? Koolstofvezel. Zelfs de zitbasis is van koolstofvezel.

Dankzij Harley’s lichtgewicht ontwerp, zowel de billet aluminium als koolstofvezel onderdelen, is de CVO Road Glide RR bijna 23 kilo lichter in vergelijking met de reguliere CVO Road Glide. Denk nu eens terug aan de motorspecificaties van 153 pk en 204 Nm. Ja, deze Harley is een monster.

Het enige echte verschil tussen deze motor en de King of the Baggers-racers is dat deze nog steeds mid-forward controls, legale verlichting en uitlaat en een fantastisch audiosysteem van Rockford Fosgate heeft. De hellingshoeken bedragen 36 graden rechts en 35 graden links, verkend door James Rispoli zelf, die al met het prototype had gespeeld en de limieten van de hellingshoek had gevonden.

Er zijn ongeveer een miljoen andere kleine dingen die we misschien hebben gemist of over het hoofd hebben gezien—er zijn zes verschillende rijmodi en een reeks veiligheidsfuncties — maar theoretisch gezien zouden we een boek kunnen schrijven over deze motorfiets. Maar wat kost al dat USA-geweld? Laten we dus de olifant in de kamer bespreken.

Harley-Davidson gaat (€102.000 ($110.000 – koers 5 maart 2024) vragen voor elke 2025 CVO Road Glide RR. Het is dan ook een van de duurste Harleys ooit bedacht. De Road Glide RR is ook extreem zeldzaam, want de Motor Co. Bouwt er slechts 131. Nog slechter nieuws: de geweldige Harley is exclusief voor de USA, waar hij wordt aangeboden door de best presterende dealers van het land.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen