De KTM 450 SMR heeft zeven jaar geleden voor de laatste keer een upgrade gekregen. Daarom heeft KTM besloten deze ultieme lichtgewicht supermotokrachtpatser voor 2021 in een nieuw jasje te steken. KTM maakt gebruik van de superieure technische basis van de kampioenschapwinnende KTM 450 SX-F om zijn Supermoto-tak een nieuwe impuls te geven.
Het was al veel te lang geleden dat het supermotomodel over het circuit had gescheurd. Daarom besloot KTM dat het de hoogste tijd was om de 450 SMR nieuw leven in te blazen. Om het gat in zijn racemotorfietsarsenaal op te vullen, heeft KTM met de grootste zorg een gloednieuwe versie van de KTM 450 SMR ontwikkeld voor rijders die hun tegenstanders graag modder laten happen.
De KTM 450 SMR is een pure expressie van de filosofie van KTM: READY TO RACE direct vanaf de dealer en optimaal afgesteld voor prestaties die het racersbloed sneller laat stromen. Dit is de complete supermotoracemotorfiets.
De motor met een cilinderinhoud van 450 cm³ vormt het hart van de KTM 450 SMR van 2021 en maakt de KTM 450 SX-F tot de motocross- and supercross-machine bij uitstek. De nieuwste generatie viertaktmotor levert een vermogen van 63 pk en heeft een gewicht van iets meer dan 27 kg. De motor is heel precies in het frame gemonteerd voor een optimale massacentralisatie. Supermotorijders en -racers willen namelijk maximale controle over hun motorfiets en optimaal contact met het asfalt. Daarnaast zetten ze de compacte vorm van de KTM 450 SMR graag naar hun eigen hand. Onder de SOHC-cilinderkop gaat de lichtgewicht aluminium cilinder met een diameter van 95 mm schuil. De zuiger van 320 gram levert een enorm koppel en de strategisch gemonteerde krukas zorgt voor een optimale massacentralisatie. De hoogwaardige drijfstang draagt bij aan de lange onderhoudsintervallen van 100 uur.
De kracht van de motor wordt in toom gehouden door de versnellingsbak met vijf versnellingen van PANKL Racing Systems. Deze versnellingsbak beschikt over een geavanceerde sensor die specifieke motorinstellingen voor elke versnelling mogelijk maakt. De slipperkoppeling van SUTER verbetert de stabiliteit van het achterwiel. Deze koppeling is onmisbaar voor de echte supermotofan en -racer.
Een speciaal frame van chroommolybdenumstaal dat uiterst nauwkeurig is gelast door een robot, houdt de krachtige motor op zijn plaats en staat garant voor maximale precisie en kwaliteit. De torsie-eigenschappen en flexibiliteit van het frame zijn perfect afgestemd op het gebruiksdoel van de KTM 450 SMR. Rijders zullen niet worden teleurgesteld. Integendeel zelfs: ze zullen vanaf de eerste ronde in hun nopjes zijn met deze afstelling. De rechtuitstabiliteit voor maximale grip en acceleratie wordt gecompleteerd door de soepele besturing, wat voor een veilig rijgevoel zorgt. Het chassis is robuust maar licht, net als het subframe van 900 g. Het frame is door middel van de CNC-gefreesde kroonplaten met een offset van 16 mm gemonteerd. Het stuur kan in drie richtingen worden versteld. Een gegoten monoshock maakt ook deel uit van het ultralichte chassis en zorgt ervoor dat de wielbasis aan elk soort terrein kan worden aangepast.
In de kroonplaat zijn de WP Suspension XACT-voorvorken met een buisdiameter van 48 mm gemonteerd die over AER-technologie met gesplitste demping en middenklepdemping beschikken voor ongekende prestaties. Deelnemers aan supermotowedstrijden willen maximaal contact met het asfalt, maar verwachten ook betrouwbare respons op hobbels en andere terreinomstandigheden van offroadgedeelten. De volledig verstelbare, compacte en lichte WP Suspension XACT-achterschokdemper voldoet zonder problemen aan deze eisen. De veerweg van 266 mm van het achterwiel (285 mm bij het voorwiel) maakt deel uit van het supermotospecifieke pakket en brengt het rijgedrag en de bestuurbaarheid samen met de framekoppeling en de geometrie van de staartset naar nieuwe hoogten.
Remkracht is van fundamenteel belang voor de KTM 450 SMR. Daarom vertrouwt KTM voor de voorrem op de eersteklas vierzuigerremklauw en hoofdcilinder van BREMBO, op een zwevende remschijf voor met een diameter van 310 mm en op een remschijf achter met een diameter van 220 mm. Met deze specificaties zijn rijders verzekerd van maximale balans en een ongekende remkracht.
KTM weet dat details echt het verschil kunnen maken voor de hele motorfiets. De ontwerpers hebben er daarom voor gezorgd dat de KTM 450 SMR een onuitwisbare indruk maakt. De radiator is vervaardigd van stevig aluminium en ontworpen op basis van de numerieke stromingsleer voor maximale efficiëntie. Dit onderdeel is ook dusdanig in het frame gemonteerd dat een optimale massacentralisatie wordt bereikt. Dankzij de Keihin-gasklep met een diameter van 44 mm kunnen rijders rekenen op uiterst nauwkeurig gashendelgedrag. Het geavanceerde Engine Management System van Keihin zorgt ervoor dat de motorinstellingen, de launch control en de tractiecontrole op de individuele eisen kunnen worden afgestemd. Een speciaal ontworpen airbox zorgt ervoor dat de motor de fijngevoelige maar tegelijkertijd felle respons levert waaraan een rijder of racer behoefte heeft. Dankzij de brandstoftank van zeven liter kunnen rijders van langere ritten genieten. Bovendien is de brandstofleiding verder naar binnen verlegd wat het risico op schade verkleint. De lichte Supermoto 16.5/17 ALPINA-spaakwielen met Bridgestone-slicks zonder binnenband brengen de kracht van de motor betrouwbaar over op de ondergrond. De motor beschikt over slank vormgegeven kunststofelementen die geschikt zijn voor racedoeleinden, en een grafisch ontwerp dat als geen ander het eerste jaar van een nieuw decennium inluidt.
De KTM 450 SMR is terug: Ben jij er klaar voor?