De wereld van verbrandingsmotoren is sinds de uitvinding niet fundamenteel veranderd. Maar de Avadi MA-250 uit de VS belooft een revolutie in motortechnologie. Deze eencilinder combineert de voordelen van een Otto- en wankelmotor en heeft (dus) geen kleppen. Het blok werd ontwikkeld door Avadi Engines uit Yakima, Washington. Zou deze innovatie de markt voor lichte motorfietsen en andere toepassingen kunnen veranderen?
De Avadi MA-250 is een viertaktmotor zonder conventionele kleppen. In plaats daarvan gebruikt hij een oud principe van de roterende kleppen, maar op een moderne manier. Binnenin de motor beweegt een draaiende zuiger in een cilinder. Maar in tegenstelling tot traditionele motoren ontbreekt de klassieke krukas. In plaats daarvan is de zuiger via twee drijfstangen verbonden met een vaste tandkrans, die de beweging van de slag direct omzet in een draaiende beweging.
De drijfstangen zijn in een hoek van 180 graden geplaatst en via een tandwielmechanisme met de tandkrans verbonden. Dit maakt een regelmatige ontsteking van 360 graden mogelijk en zorgt voor een soepele motorwerking. De cilinder draait zelf ook en gebruikt een stuurschijf met keramische afdichtingen om de gasuitwisseling te regelen.
Vermogensgegevens en efficiëntie
Het prototype van de Avadi MA-250 heeft een slagvolume van 250cc en levert 15,8 pk (11 kW) @ 3.700 tpm. Het maximale koppel bedraagt 30 Nm @ 3.500 tpm. Met een gewicht van slechts elf kilogram is dit blok extreem licht en compact. Ter vergelijking: een conventionele Honda GX240 – een blok voor velerlei toepassingen – levert 8 pk (6 kW) @ 3.600 tpm en 17 Nm bij 2.500 tpm, maar weegt 35 kilogram.
Voordelen van de constructie
- De Avadi MA-250 biedt verschillende belangrijke voordelen:
- Hoog rendement: met een rendement van 42% komt de motor overeen met moderne dieselmotoren. Conventionele motorfietsblokken bereiken meestal slechts 30 tot 35%.
- Lage wrijving: door de speciale constructie van de zuiger en de cilinder, die licht ten opzichte van elkaar roteren, wordt de wrijving geminimaliseerd. Dit vermindert de slijtage en verhoogt de efficiëntie.
- Eenvoudigere koeling: de motor komt zonder waterkoeling en oliepomp uit, omdat de smering vooral via de centrifugale kracht plaatsvindt. Dit vermindert het aantal bewegende onderdelen en daarmee de potentiële wrijvingsverliezen.
Potentiële toepassingen
De Avadi MA-250 is vanwege zijn compacte constructie en efficiëntie vooral geschikt voor toepassingen die een continuvermogen bij lage toerentallen vereisen. Hieronder vallen:
- Lichte motorfietsen en scooters: met name in stedelijke omgevingen zouden deze voertuigen kunnen profiteren van het lage gewicht en de hoge efficiëntie.
- Last Mile Vehicles (LMV’s) en range extenders: de motor zou kunnen worden gebruikt in lichte bedrijfsvoertuigen of als extra aandrijving in elektrische voertuigen.
- Stroom- en koelaggregaten: ook stationaire toepassingen zoals generatoren of koelsystemen zouden kunnen profiteren van de nieuwe technologie.
- Lichte vliegtuigen: de combinatie van laag gewicht en hoge efficiëntie maakt de Avadi MA-250 ook interessant voor gebruik in de luchtvaart.
Vooruitzichten en verdere ontwikkeling
Hoewel de Avadi MA-250 momenteel nog in de prototype-fase is, laten de huidige testresultaten veelbelovende aanknopingspunten zien. Volgens CEO Landon Wilkinson zijn de compressieresultaten positief en staan er verdere tests op de planning. Als deze tests succesvol verlopen, zou de Avadi MA-250 een belangrijke rol kunnen spelen in de verdere ontwikkeling van verbrandingsmotoren.
Terwijl de wereld zich steeds meer op elektrische mobiliteit richt, biedt de Avadi MA-250 een innovatief alternatief dat de voordelen van traditionele en moderne motortechnologieën combineert. Het blijft af te wachten hoe deze technologie zich in de praktijk zal bewijzen en welke nieuwe mogelijkheden hij opent voor de toekomst van mobiliteit.