Tegen 2030 wil Suzuki een koolstofneutraal bedrijf zijn. De eerste elektrische motorfiets arriveert in 2024. Het een woon-werkverkeer of stadsmotorfiets worden. Voor zwaardere motorfietsen zal de focus liggen op e-fuels.
Suzuki groen
‘Sho-Sho-Kei-Tan-Bi’, het betekent zoiets als compacter, minder talrijk, lichter, meer beheerst en netter. Het is de formule die Suzuki heeft bedacht om zijn groeistrategie uit te leggen, allemaal gericht op het streven van een volledig koolstofneutraal bedrijf tegen 2030. Hier zijn de details van het groeiplan.
Elektrisch en synthetische brandstof
De sleutel tot de toekomst van de Japanse fabrikant wordt gevormd door elektrische auto’s, de eerste motorfiets op batterijen moet eind 2024 verschijnen. Het de bedoeling om tegen het fiscale jaar 2030 acht ‘urban’-modellen te lanceren, dat wil zeggen bestemd voor stadsmobiliteit en kleine verplaatsingen. Al met al moeten deze motorfietsen 25% van het totale motorfietsgamma uitmaken.
Daarnaast volgt Suzuki het gebruik van emissievrije brandstoffen, zoals e-fuels, op de voet. Die keuze is ook ingegeven door het recente groene licht dat het Europees Parlement heeft gegeven met het oog op de geplande verscherping van het verbod op diesel- en benzinemotoren tegen 2035. Het verbod zal niet rechtstreeks betrekking hebben op tweewielers.
Naast de in Europa genomen beslissingen, Europa blijft een fundamentele ‘hub’ voor wat betreft de uitbreiding van het merk, heeft Suzuki ook aangekondigd dat het zich richt op opkomende landen zoals India, ASEAN en Afrika. Volgens de door elke regering vastgestelde datum, zegt Suzuki in een verklaring dat het de bedoeling is dat het merk in Japan en Europa tegen 2050 volledig koolstofneutraal wil zijn en in India tegen 2070.