De 2024 Yamaha MT-09 zal ongetwijfeld de concurrentie opschudden. De dynamische Yamaha biedt spannende prestaties, een aantrekkelijke prijs en volop mogelijkheden om te spelen.
Onlangs hebben wij de nieuwe Yamaha MT-09 getest. De Yamaha blijft een indrukwekkende keuze binnen het segment van A-motorfietsen en A2-geschikte motorfietsen. Ter herinnering: in 2023 werden er zo’n 380 registraties van de MT-09 genoteerd, een uitstekend resultaat voor Yamaha. Met zijn plezierige rijervaring, levendigheid en prestaties biedt de 2024 MT-09 nog meer rijplezier, waardoor het nog steeds een uitstekende keuze is. Yamaha staat bekend om zijn totaalpakket van hoge kwaliteit. Hieronder zetten we naar onze mening de belangrijkste concurrenten op een rijtje.
Voor een beter vergelijk zetten we de belangrijkste technische informatie van de Yamaha MT-09 2024 onder elkaar:
Yamaha MT-09 2024
Vermogen: 119 pk bij 10.000 tpm
Koppel: 93 Nm bij 7.000 tpm
Gewicht: aangekondigd als 193 kg rijklaar
Prijs: €12.499
A2-versie: Ja, specifieke versie met 70 kW/95 pk die kan worden begrensd tot 35 kW/47,5 pk en niet meer dan 70 kW/95 pk kan leveren.
De concurrenten van de nieuwe Yamaha MT-09 2024
Triumph Street Triple 765: Een agressieve driecilinder en iets lichter qua gewicht, maar met minder koppel.
Triumph Street Triple 765 R
Yamaha MT-09
Vermogen
120 pk @ 11.500 tpm
119 pk @ 10.000 tpm
Koppel
80 Nm @ 9.500 tpm
93 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht
rijklaar 189 kg
rijklaar 193 kg
Prijs
€ 12.195
€ 12.499
Suzuki GSX-S950: De klassieke en efficiënte formule van een grote Japanse viercilinder.
De Suzuki GSX-S950 is een concurrent van de MT-09 wat betreft prijs en prestatieniveau. Het ontwerp van de Suzuki GSX-S950 is moderner dan dat van de Kawasaki Z900. De GSX-S950 is grotendeels gebaseerd op de GSX-S1000, wat resulteert in een solide en succesvol chassis, hoewel de vering en remmen minder goed zijn dan die van de 1000. De motor is uiteraard minder krachtig dan die van de GSX-S1000 en ook die van de MT-09, maar desondanks… De 95 pk-versie van de GSX-S is zeer goed geslaagd, alleen ontbreekt een quickshifter… Er is ook een A2-versie beschikbaar in het Suzuki-assortiment.
Suzuki GSX-S950
Yamaha MT-09
Vermogen
95 pk @ 7.800 tpm
119 pk @ 10.000 tpm
Koppel
92 Nm @ 6.500 tpm
93 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht
rijklaar 214 kg
rijklaar 193 kg
Prijs
€ 11.299
€ 12.499
KTM 790 Duke: Iets minder krachtig, maar ook goedkoper!
De KTM 790 Duke is een concurrent van de nieuwe Yamaha MT-09, zij het iets minder krachtig. Het is echter vermeldenswaard dat KTM in 2024 ook een versie met meer vermogen heeft in de vorm van de 990 Duke, die gepositioneerd is in een hogere prijsklasse. Desalniettemin blijft de KTM 790 Duke een geduchte concurrent voor de Yamaha, met zijn opvallende en scherpe uiterlijk en het speelse karakter tijdens het rijden. Een KTM nodigt uit om te spelen, net als een MT. De LC8c tweecilinder is verkrijgbaar in zowel een A (105 pk) als een A2 (95 pk) versie. Wat we waarderen aan de 790 Duke is zijn lichte gewicht en het gemak waarmee je bochten kunt rijden.
KTM 790 Duke
Yamaha MT-09
Vermogen
95 pk of 105 pk
119 pk @ 10.000 tpm
Koppel
87 Nm
93 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht
174 kg zonder brandstof
rijklaar 193 kg
Prijs
€ 11.040
€ 12.499
KTM 990 Duke: De echte concurrent van Yamaha vergt een hoger budget.
KTM heeft iedereen verrast met de nieuwe 990 Duke. Opnieuw angstaanjagend, explosief en zeer controversieel qua ontwerp – typisch KTM! Deze motorfiets belooft verbeterde kwaliteit, uitrusting en technologie, wat neerkomt op een upgrade, maar de prijs volgt deze trend. Of het verstandig is van KTM om de prijs van de 990 Duke zo hoog te positioneren valt nog te bezien. Ondertussen presteert hij zeer goed op de weg dankzij zijn krachtige motor en solide en precieze chassis. Hij vormt een serieuze concurrent voor de Yamaha MT-09 in de A-versie.
Motor
KTM 990 Duke
Yamaha MT-09
Vermogen
123 pk
119 pk @ 10.000 tpm
Koppel
103 Nm
93 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht
179 kg zonder brandstof
rijklaar 193 kg
Prijs
€ 17.290
€ 12.499
BMW F 900 R: Comfortabeler, maar minder stoer.
De BMW F 900 R is waarschijnlijk een beetje teleurstellend voor degenen die op zoek zijn naar sensationele rijervaringen of die graag gas geven. Maar net als de MT-09 heeft hij een motor die al bij lage en middelhoge toeren efficiënt presteert, wat een pluspunt is op de weg. Bovendien heeft hij een laag brandstofverbruik (minder dan 4,5 l/100 km). Zoals vaak het geval is bij BMW, blinkt hij uit in veelzijdigheid en heeft hij een uitstekend chassis. Deze motorfiets biedt ook een goede grondspeling en kan worden uitgerust met optionele pakketten. Hij is verkrijgbaar in een A2-versie en geschikt voor sportief rijden, maar ook voor woon-werkverkeer in regenachtige omstandigheden…
Motor
BMW F 900 R
Yamaha MT-09
Vermogen
105 pk @ 8.500 tpm
119 pk @ 10.000 tpm
Koppel
92 Nm @ 6.500 tpm
93 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht
rijklaar 211 kg
rijklaar 193 kg
Prijs
€ 9.990
€ 12.499
Kawasaki Z900: De krachtige Kawasaki-vier-in-lijn blijft het belangrijkste verkoopargument van een model dat alweer een tijdje mee draait.
De Kawasaki Z900 is een soort retro-roadster volgens het oude recept van Kawasaki. Deze motorfiets is zwaarder en minder geavanceerd, maar heeft zijn charme behouden. Allereerst is het een uitstekende motor, met een krachtige viercilinder die soepel, agressief en voorzien is van een melodieus geluid. Deze motor presteert nog steeds op topniveau. Het precieze voorkant van de Z900 komt goed tot zijn recht en met betere banden dan de zeer redelijke Dunlop Roadsport 2-banden waarmee hij standaard wordt geleverd, biedt hij veel rijplezier in het bochtenwerk. Er is ook een specifieke A2-versie beschikbaar. Het vermogen, dat beperkt is tot 35 kW (47,5 pk), lijkt net zo beperkt als het vermogen van de zeer geslaagde A2-versie (70 kW, 95 pk).
Motor
Kawasaki Z900
Yamaha MT-09
Vermogen
125 pk @ 9.500 tpm of 95 pk bij 8.000 tpm
119 pk @ 10.000 tpm
Koppel
98,6 Nm @ 7.700 tpm
93 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht
rijklaar 212 kg
rijklaar 193 kg
Prijs
€ 11.299
€ 12.499
Er zijn ook andere concurrenten op het gebied van prestaties, uitrusting of prijs in vergelijking met de nieuwe Yamaha MT-09. Zo is er bijvoorbeeld de CFMOTO 800 Nk Advanced, die goedkoper is (€8.690), maar beperkt is tot 95 pk, of de Ducati Monster, die daarentegen duurder is met €12.290.
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.
Stay tuned
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.
Motor.nl gebruikt cookies om jouw ervaring op onze website zo goed mogelijk te maken. Hiervoor hebben we een aantal cookies nodig. Veel lees en kijkplezier!
Functionele cookies
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.