Eigenlijk zou de CBR300R deze zomer al de 250 vervangen hebben, zodat Honda de strijd aan kon gaan met de Kawasaki Ninja 300. Alleen is de introductie voorlopig nog uitgesteld. Het is nu wel duidelijk dat de gekuipte CBR300R ook een 300F naked broertje krijgt.
De patentafbeeldingen verraden dat, en daarnaast is er nu ook een scan van een van de goedkeuringsformulieren van de altijd strenge Amerikaanse staat Californië. Overigens is het aangegeven gewicht wel op snelheid, dus verwacht de CBR300F bij stilstand een flink stuk lichter.
Overigens valt op hetzelfde formulier op dat de CBR300RA waarschijnlijk de ABS-uitvoering is, en de gewone 300R dus zonder ABS komt.
We weten inmiddels wel dat de kleine >500cc-motoren echt terug zijn, maar met de groei van Kawasaki’s Ninja 250 naar 300cc, en het feit dat Honda nu volgt, lijkt de trend van ‘het kan altijd zwaarder’ toch een hardnekkig eigenschap van de motorindustrie te worden.