Op tweederde van het jaar werd al bekend dat het goed ging met de verkoop van nieuwe motoren. Nu het jaar bijna voorbij is, maken we de balans op en zien we welke motoren het meeste zijn verkocht*. Dit is is de top vijf en wat we in 2017 van deze modellen kunnen verwachten:
Maarliefst 720 stuks verkocht BMW van de R 1200 GS. Met recht het verkoopkanon van de BMW-familie te noemen. BMW maakte de R 1200 GS voor 2017 Euro 4-proof en verbeterde de vering. De demping reageert actief op de rijstijl en wegcondities. Bovendien houdt de vering ongeacht de belading de motor altijd horizontaal. Best gaaf! Ook introduceert BMW twee nieuwe uitvoeringen: de Rallye en Exclusive.
De nummer twee is de MT-09 van Yamaha. In 2016 werden er in Nederland 459 stuks op naam gezet. De nieuwe MT-09 hebben we overigens al gereden. En daar was onze testredacteur Eddie de Vries aardig enthousiast over. “Ik betrap me er keer op keer weer op dat ik met hoogst illegale snelheden, jankend in de derde of vierde versnelling, het kleine schakellampje zie oplichten. Gooien en smijten is wat de MT het liefst doet. De naked vreet bochten. Voor ontbijt, voor lunch en voor diner.” De uitvoerige test vindt je in de laatste MOTO73 of MOTOR Magazine. Een korte indruk krijg je alvast hieronder.
De meest toegankelijke (lees goedkoopste) Yamaha MT prijkt op nummer drie. Tijdens de introductie (in 2014) waren we er al aardig enthousiast over. Concurrentie vond deze lichtste MT toen in Kawasaki’s ER6 en Suzuki Gladius 650. Wat wij toen al knap vonden was dat Yamaha de naked voor een zéér concurrerende prijs kon leveren. Mede daardoor zal hij dit lijstje ook dit jaar gehaald hebben. Van de MT-07 verlieten 394 stuks in 2016 de showroom.
Op nummer vier staat de Kawasaki Versys. Wel met een kleine kanttekening. Het zijn namelijk beide Versys-types bij elkaar. Hoewel de twee- en de viercilinder zich natuurlijk niet samen in een hokje laten plaatsen, hebben we geen losse cijfers. Bij elkaar waren de 650 en 1000 goed voor 367 motoren die op kenteken werden gezet. Het zijn de best verkochte Kawasaki’s, maar worden voor 2017 nauwelijks aangepast. ‘Never change a winning team’ zullen ze bij Kawasaki gedacht moeten hebben. Maar dan in het Japans natuurlijk: ??????????????.
Hoe trost Suzuki op hun V-Strom is konden we ook zien op de Intermot. Prominent stonden zowel de 650 als de 1000 te pronken op het hoofdpodium naast de GSX-R1000. De hekkensluiter in deze top vijf kreeg voor 2017 de meest serieuze update. Suzuki liet de 650 meer op zijn grote broer lijken en ook motorisch nam Suzuki de lichtste V-Strom behoorlijk onder handen. De Suzuki DL 650 V-STROM ging dit jaar 251 keer ‘over de toonbank’.
* Elk type heeft wel één of meerdere versies. Zo zijn er vaak ook ‘Tour’ of ‘Adventure’-modellen. Die worden bij elkaar opgeteld. De cijfers zijn t/m 10 december.