Vorig jaar kwam Aprilia met het ‘Factory Work’s-programma. Hiermee bieden de Italianen coureurs of liefhebbers met een dikke portemonnee de kans om te racen met het beste wat het merk te bieden heeft. Er zijn verschillende versies te koop, allemaal gebaseerd op de Aprilia RSV4 RR. Voor wie zich ook een beetje Sam Lowes of Aleix Espargaro wil voelen is er de RSV4 FW-GP. Nu de Italianen wat langer meedraaien in de MotoGP, heeft het merk deze machine verbeterd.Naast twee STK (Superstock)-versies en een SBK-versie heeft Aprilia dus de FW-GP. Geheel volgens de reglementen van de MotoGP krijgen de cilinders van deze V4 een boring van 81mm. Daarnaast pneumatisch aangestuurde kleppen. De basis van dit beest is de SBK-versie, maar dan dus met een MotoGP-configuratie. Hiermee garandeert Aprilia een vermogen van meer dan 250 pk. Niet mis. Dat garanderen neemt Aprilia serieus. Naast afrekenen en een welgemeend ‘veel plezier ermee’ kom je niet erg ver op het circuit met een motor uit deze klasse. Dat begrijpt Aprilia. Dus geven zij vóór, tijdens en ná de aanschaf van de GP-replica de nodige technische ondersteuning. MotoGP-teams hebben ook niet voor niks meerdere monteurs. Om ervoor te zorgen dat klanten het meeste uit de circuitmotor halen worden zij begeleid en ondersteund. Bij de aanschaf worden ze uitgenodigd op het hoofdkantoor van Aprilia in Noale. Bevendien worden klanten betrokken bij de afstelling van de motor. Dat is best uniek.
Aprilia is niet de eerste die een replica van een MotoGP-machine aan klanten verkoopt. KTM verkoopt de RC16, Ducati kwam met een replica van de Desmosedici RR en Honda met de RCV213V-S. Een MotoGP-motor voor iedereen! Tenminste, als je het geld hebt. Wat de RSV4 FW-GP gaat kosten, maakt Aprilia niet bekend. Voor ons lastig vergelijken met andere GP-replica’s. Voor de gene die hem gaat kopen maakt de prijs waarschijnlijk niet uit.