Kawasaki won de 8 Uren van Suzuka met de 2019 ZX10RR. De specifieke ZX10RR Superbike die Kawasaki opbouwde is in elk opzicht de meest geavanceerde superbike die het groene merk bouwen kan. Kawasaki koos er zelfs voor om KRT het Suzuka-team te laten runnen. Als je het Kawasaki Racing Team dat in het WK Superbike de fabriek vertegenwoordigd naar Suzuka stuurt, wat krijg je dan?
In 2014 keerde Kawasaki met Team Green na dertien jaar terug als fabrieksteam in de 8 Uren van Suzuka. Team Green werd al in 1982 opgericht en was lang een van de leidende teams in het All Japan Road Race Championship. Zij kregen vijf jaar geleden de eer opnieuw het fabrieksteam te worden voor Kawasaki in de legendarische Japanse endurance-race. Tot dit jaar.
Het Kawasaki Racing Team (KRT) waar Jonathan Rea en Leon Haslam voor uitkomen in het WK Superbike werd naar voren geschoven een monstertaak op zich te nemen. De 8 Uren winnen; dat was al dat telde. We kijken dan ook eens in detail naar de motor die het mogelijk maakte voor Rea en Haslam om de eerste 8 Uren van Suzuka te winnen voor Kawasaki sinds 1993.
Behoorlijk vrij
Anders dan in World Superbikes zijn de regels voor de het FIM Endurance World Championship behoorlijk vrij. Geen toegewezen bandenleverancier en geen voor iedereen verplichte elektronica. Het schuift de grens van wat mogelijk is immens op. Het WK Superbike kent wel een spec-band en ook spec-elektronica, zoals dat heet. Doel is de motoren dichter naar elkaar te trekken om de gaten tussen fabrieksteams en privateers te dichten, en met succes.
Zoals gezegd ligt dat heel anders voor het EWC – met nadruk op de 8 Uren van Suzuka. De 8 Uren draait namelijk om de eer van de vier fabrieken, de Japanse grote vier. Honda, Suzuki, Yamaha – dat de laatste jaren domineert – en dus Kawasaki. Alle vier willen maar een ding; laten zien we de baas is.
Zodoende kijk je hier naar de meest geavanceerde Kawasaki ZX10RR die je ooit zult zien. Een heel seizoen World Superbikes is minder belangrijk dan die ene race eind juli op het circuit van Suzuka. Daar wordt voor de Japanners beslecht wie het beste is.
Van voor(zijde) naar achter(brug)
We werken van voor naar achteren. Hierboven zie je de voorzijde van de KRT ZX10RR. Net zoals in het WK, rijdt Kawasaki hier ook met Showa-vering en remmen van Brembo. Met een aantal verschillen, welteverstaan. Sowieso is het spatbord korter, waardoor het wiel gemakkelijker gewisseld kan worden. Het spatbord zelf zit niet vast aan de poten; de poten kunnen door de ophanging van het spatbord heen draaien. Zo kunnen ze de dikke Brembo monobloc-klauwen opzij draaien als het wiel eruit moet voor een bandenwissel. Remblokken slijten ook, en dus zijn de remleidingen van snelsluiters voorzien. Met een handbeweging koppel je de leiding los en twee bouten losdraaien – en weer vast – later, hangt er een nieuwe remklauw met remblokken aan de poot. Ontlucht en al; klaar voor actie. Het groene uitsteeksel aan de vooras is om houvast te geven op de as, zodat ‘ie er sneller uitgetrokken kan worden.
Lichtend voorbeeld
In tegenstelling tot in het WK Superbike, reden Jonathan Rea en Leon Haslam op Suzuka door tot het donker werd. Zo gaat dat. Dus is er ook verlichting nodig. Deze immense schijnwerpers helpen de rijders zien waar ze heen gaan. Omdat rijders vooral in de bochten ver moeten kunnen kijken, terwijl de motor plat ligt, staan de lampen iets anders afgesteld dan op jouw straat-ZX10R. De ene schijnt wat meer naar rechts en de ander naar links. Zo heeft de rijder in de bocht een lamp op de apex gericht en de ander de verte in. Een voor korte termijn – de bocht – en een voor lange termijn – waar je ná de bocht heengaat. De racenummers zijn trouwens ook verlicht. Achter de kuip zitten tientallen ledjes die het nummer 10 op doen lichten. Zo zie je ook in het donker welke rijder je langs ziet komen.
Wirwar
Wat een wirwar aan knopjes. Gelukkig hoeven de rijders zich maar acht uur aan een stuk non-stop te concentreren… Elk knopje heeft een doel. Van meer of minder elektronische interventie, de pitsnelheidsbegrenzer, andere gasreactie of zelfs verbruik. Afhankelijk van de gedurende de race wisselende omstandigheden kan de rijder veel aanpassen. Het stelwieltje links boven het handvat is om het exacte rempunt op de Brembo-rempomp rechts te verleggen. Als de remmen aan hun eindje zijn of wanneer er van rijder gewisseld is. Voorkeuren verschillen.
Dubbel zien
De tankdop is niet dubbel zodat er dubbel zo snel gevuld kan worden – of ja, een beetje. Het ene gat is voor de benzine en de andere om de lucht eruit te laten. De tank is draagbaar, met een hendeltje eraan. De haakjes rond de tankdoppen passen precies om de mond – of monden – van de tank. Zodra die haakjes opzij geduwd worden, valt de tankdop open. De man die de tank bedient, trekt aan de hendel en het tanken begint. Doordat de lucht uit de tank weg kan, valt de volledige tank in een keer in de motor. Razendsnel.
Sneller en slimmer
De ZX10RR van Rea en Haslam heeft nagenoeg dezelfde achterbrug in het WK Superbike als ze hadden op Suzuka. Een gefixeerde draadbus vangt de as op om wielwissels te vergemakkelijken. Alleen heb je in World Superbikes vaak veel meer tijd. Het wisselen van een wiel gaat op Suzuka dan ook veel sneller, en slimmer. In het gootje boven de achteras legt men de ketting, zodat ‘ie altijd bij de hand blijft en niet op de grond valt. Nog mooier is de immense kettingwielhouder – hier wit. Die valt in een nok in de achterbrug en heeft aan de wielzijde een soort halfopen vijfkant. Het wiel kan eruit, terwijl het kettingwiel blijft zitten.
Pitstops duren zo niet lang, maar toch gebeurt er veel. Banden worden compleet met wiel en schijven gewisseld, remblokken compleet met klauw en al en de tank valt binnen luttele tellen vol. Allemaal kleine zaken die ook over een periode van acht uur racen het verschil maken. Elke seconde telt, zelfs in de 28.800 seconden die de 8 Uren van Suzuka telt.
En wanneer elke seconde telt en vervolgens elk van die seconden benut wordt, win je mogelijk de 8 Uren van Suzuka. Zoals Jonathan Rea en Leon Haslam dat zondag deden – en zoals Scott Russell en Aaron Slight dat in 1993 deden. Alleen is er wel veel veranderd sinds hun 1993 8 Uren van Suzuka winnende ZX7R (onderstaand) en de ZX10RR waarmee KRT de 2019-editie wonnen.
Foto’s: Kawasaki