Vanuit Argentinië bekijkt Eric Verhoef voor Motor.nl welke rijders de Dakar Rally 2015 gaan bepalen. De oud-rijder, die ditmaal het evenement van dichtbij volgt als verslaggever van Omroep Brabant, blikt vooruit op de strijd die kampioen Marc Coma aan moet gaan.
Gelijk de meest belangrijke vraag, wie verwacht jij dat er dit jaar wint?
‘Iedereen zegt Marc Coma en dat is natuurlijk ook de uitgesproken favoriet. Wel ben ik bang dat ie zijn aartsrivaal Cyril Despres gaat missen, want die hield ‘m altijd scherp. Dat kan wel eens een rol van betekenis gaan spelen, dat Coma misschien sneller geneigd is om een fout te maken. Echter, ik ken die jongen redelijk goed en ik weet ook dat hij zich heel goed kan concentreren op zijn eigen wedstrijd. Maar toch, met die Fransman had hij een eeuwige strijd. Of er een vervanger klaarstaat die hem bij de les houdt, is nog maar de vraag.’
Wie zou dat eventueel kunnen zijn?
‘Evenals KTM neemt Honda de Dakar Rally bloedserieus en de dreiging komt dus daar vandaan. Ze hebben ook de beste coureurs. Iedereen brandt Joan Barreda altijd tot de grond toe af, omdat ie vaak valt, maar het zal toch wel een keer gebeuren dat hij het spul wel heel houdt. De snelheid om Coma tegenpartij te bieden, heeft Barreda in ieder geval. Ik denk zelf dat ie het wel op de rit kan krijgen en daar kan Coma het wel eens zenuwachtig door krijgen. Dat verandert de hele strijd.’
Hoe kun je tijdens zo’n lange wedstrijd eigenlijk druk zetten op je tegenstander?
‘De rally zit tegenwoordig zo in elkaar dat je in het begin je begeeft op paden, waar de verschillen minimaal zijn. Zijn relatief korte proeven en daar valt niets te winnen. Vergelijk het maar met een marathon of de tien kilometer… Het is allebei hardlopen, maar vereist toch een heel andere aanpak. De Dakar is ook meer sprinten geworden. Ze vertrekken dan ook allemaal gewoon volle bak, je kunt gewoonweg niet afwachten. Het is dus vooral een kwestie van wie als eerste averij oploopt. Omdat het tempo zo hoog ligt, schroeven ze elkaar de duimschroeven aan. Vroeg of laat gaat iemand een steek laten vallen en dan is het moeilijk om het opgelopen verschil goed te maken. Er is dan ook maar een paar rijders die op dat hoge tempo geen fouten maken, waarin Coma de meester is. Verder heb je nog Hélder Rodrigues en Paulo Goncalves, die altijd ook weinig misstappen maken.’
Wat kan Yamaha in de rally doen?
‘Ze hebben Alessandro Botturi erbij gehaald, die Italiaan. Grote, sterke rijder en die zichzelf vorig jaar op de Speedbrain veel pijn heeft gedaan. Echter, hij heeft de snelheid en zit nu op goed materiaal, in een prima team. Dus dat kan weleens een verrassing opleveren. Verder hebben ze Olivier Pain, die als de sterkste troef van Yamaha gezien kan worden. Inmiddels een pak ervaring opgedaan en vorig jaar op het podium gestaan. Daar krijg je wel veel vertrouwen en moed door, maar hij kende een minder goede voorbereiding door een beenbreuk. Het is dus meer de vraag of hij fit aan de start kan komen. Als dat zo is, dan doet hij gewoon mee voor de prijzen. Ook ben ik wel erg benieuwd naar Juan Pedrero Garcia, die vrij laat nog geswitcht is van Sherco naar Yamaha. Kan ver komen, schat ik in.’
Wie gaat de grote verrassing van Dakar 2015 worden?
‘Als ik dan toch een ‘dark horse’ moet noemen, dan zeg ik Toby Price. Is een debuterende Australiër, maar die al wel indruk op me gemaakt heeft. Echt een mannetjesputter, maar die ook met finesse kan rijden. Verder zijn er misschien nog enkele lokale rijders die voor spektakel kunnen zorgen. Die Chileen van Honda (Jeremias Israel, red.), deed het vorig jaar ook goed. Dus misschien kan hij wat moois laten zien.’
Nog even over de route. Wat verwacht je daar van?
‘Wat ik allemaal lees, is dat het een meer technische route is geworden. Het wordt veel verplaatsen, want in de wandelgangen heb ik vernomen dat ze eigenlijk eerst in Peru wilde finishen, maar dat kreeg de organisatie rond. Dus moest er een noodoplossing komen, waardoor ze weer teruggaan naar Argentinië. Ze gaan nu snel richting de zwarte duintjes, naar Chilecito, berg over en dan pakken ze ander terrein in Chili. Dan een uitstapje naar Bolivia, heen en weer. Daar wordt de wedstrijd harder van, omdat het op hoogte is. Dat is loodzwaar, dus daar moeten de deelnemers zich goed op voorbereiden. Plus, het is daar marathon. Dus geen assistentie na de etappe, dat is echt Dakar. Ik denk wel dat het materiaal veel te lijden zal hebben door de technische stukken in het parcours. Dat kan wel wat uitvallers opleveren. Wat betreft de route kijk ik nog het meest uit naar de duinen van Chili, dat is altijd wel heel erg spectaculair. Ik verwacht, mede door de mooie route, dat het weer een zeer boeiende rally gaat worden, evenals vorig jaar. Veel verschillende etappewinnaars en hopelijk spanning aan de kop. Het zou mooi zijn als Coma wat tegenstand te dulden krijgt.’