Henk Hellegers is met zijn HT Rally Raid een ervaren rot in de rallywereld. Zijn eerste Dakar, toen nog vanuit Parijs, beleefde hij in 1994, en sinds 2006 doet Hellegers mee met zijn eigen motorfietsteam. We bellen hem op net voor hij op het vliegtuig stapt richting Saudi-Arabië voor enkele vragen waar we mee zitten.
Dag Henk. Leuk dat je in deze drukke periode nog even tijd voor ons wil vrijmaken. We kunnen ons voorstellen dat er nog heel wat last-minute dingetjes moeten gebeuren.
Henk Hellegers: “Dat valt best mee, want al het materiaal is al onderweg naar Saudi-Arabië, dus daar kunnen we toch niets meer aan veranderen. Als het weg is, is het weg. Gelukkig weten we dankzij al die jaren ervaring al heel goed hoe we dit het best aanpakken. Met de planning zijn we een heel jaar bezig. Qua logistiek komt daar dus heel veel bij kijken. Dit jaar nog extra veel, omdat alles na de Dakar naar Abu-Dhabi moet voor de tweede ronde van het WK. Na dat evenement gaat alles naar Zuid-Afrika voor de derde WK-ronde.”
We krijgen er nu al hoofdpijn van. Hoe pak je zoiets in korte lijnen aan?
“De Dakar begint weer als je thuiskomt van de vorige. Eerst moeten de motoren aangekocht en gebouwd worden, want wij beginnen altijd met nieuwe motoren aan de Dakar. Alle onderdelen, banden en accessoires moeten besteld worden en daar zit dijkwijls vertraging op. We spenderen anderhalve week per motorfiets om alle aanpassingen te doen die wij willen. Ze worden helemaal uit elkaar gehaald en weer opgebouwd zodat alle kabels goed zitten en we exact weten hoe de machines gemaakt zijn. Voor het transport naar Saudi-Arabië moeten eerst alle vrachtwagens, voertuigen en motorfietsen naar Barcelona, waar alles op de boot gaat. Eenmaal in Barcelona kun je niets meer toevoegen of bijproppen. In Djedda halen we vervolgens alle voertuigen uit de haven en van daaruit rijden we nog 600 km naar het eerste bivak waar we enkele dagen blijven staan tot de start van de Dakar.”
Voorbeschouwing Dakar 2025: twee weken afzien
Wat moet er dan zoal allemaal mee?
“We hebben gelukkig een relatief klein team, dus alles in wel behapbaar. Vorig jaar hadden we negen motoren, dit jaar vijf stuks. We steken alles in twee vrachtwagens. Eentje is een mobiele werkplaats waar ook alle onderdelen in zitten, de andere is ingericht voor de rijders om in te slapen. Er zijn acht bedden, een douche en keukentje. Voor het vervoer van de monteurs en crew gaat nog een 4×4-bestelwagen mee. Daarnaast hebben we ook een aparte camper voor een rijder.”
Kun je ons wat meer vertellen over je rijders en de crew?
“Voor 2025 hebben we drie rijders die voor de eerste keer deelnemen aan Dakar. Ze hebben wel al kwalificaties voltooid en minstens twee wedstrijden gereden, waarmee ze voldoende punten hebben gescoord om nu mee te kunnen doen. Voor onze GP-rijder, wat de hoogste klasse is, Aaron Mare mikken we op top 10. Dat is hoog, als je weet dat er een twintigtal fabriekspiloten rijden en wij een privéteam zijn. Naast de vijf rijders zijn er zes assistenten, één verantwoordelijke voor de onderdelen, drie monteurs, één fysiotherapeut en een mental coach.”
Dat is toch een flink team! Wat zijn de ambities voor Dakar 2025?
“Als je Dakar uitrijdt, heb je al gewonnen. De motivatie van ons team is om alle rijders naar de finish te brengen. We proberen ze zo goed mogelijk te ontlasten, zoveel mogelijk info en goed materiaal te geven, zodat ze zo goed mogelijk geconcentreerd kunnen blijven op snel en veilig motorrijden. Als dat allemaal lukt, zijn we heel tevreden.”
De komende Dakar gebeurt er iets speciaal, want jullie gaan rijden met geregenereerde olie van Motul. Hoe zit dat?
“We rijden al sinds jaar en dag met Motul. Het is voor mij de beste olie die er is. Met name in de Dakar moet je geen compromissen sluiten op kwaliteit. De vraag kwam van Motul om te rijden met NGEN geregenereerde olie en daar willen we graag aan meewerken. Het mooie is dat Motul ook aanwezig is tijdens de Dakar. Je kunt elke avond een oliemonster brengen dat zij ter plaatse analyseren in een mobiel labo en waarop je onmiddellijk de uitslagen en feedback krijgt. Twee van onze rijders gaan met NGEN-olie rijden. Die zal ook vergeleken worden met de normale 300V-olie die we gebruiken in de andere drie motoren. Ik ben dus heel benieuwd hoe dit zal uitdraaien, maar ik heb er alle vertrouwen in.”
Het is in ieder geval bijzondere en interessante technologie. Veel succes met alle voorbereidingen en een fantastische Dakar gewenst.
Foto’s: HT Rally Raid
Meer info: ht-rally-raid.com