De plannen voor een volwaardig motorcircuit zijn er al lang bij Thedinga, en sinds 2013 is ‘fase 1’ afgerond: een 610 meter lange oval-baan met nog een extra lus zijn vorig jaar en dit jaar al druk in gebruik. Zowel auto- als motorcoureurs gebruiken de baan voor uiteenlopende doeleinden. Van een echt racecircuit kunnen we echter nog niet spreken. Daar komt, als het aan Tim Thedinga ligt, gauw verandering in:
‘Als we het geld vandaag zouden hebben, zou er morgen al asfalt liggen. Dat is hoe het er momenteel voor staat. Het is mooi dat we alle vergunningen binnen hebben en alle rompslomp achter de rug is. Daar hebben we maar liefst negen jaar over gedaan. Momenteel zijn de banken echter terughoudend en zoeken we andere investeerders om de financiën te dichten.’
Als het aan Thedinga ligt krijgt Nederland een primeur, want hij denkt onder andere aan ‘crowdfunding‘ om het geldbedrag binnen te krijgen. Daarbij hoopt hij op de bereidwilligheid van de Nederlandse motorrijder:
‘Op de MotorExpo in Assen was het enthousiasme onder motorrijders- en clubs erg groot. Daarbij wordt ons netwerk steeds groter en momenteel zijn we bezig om het project voor crowdfunding op poten te zetten.’
Over de wijze waarop, de voorwaarden en meer later ongetwijfeld meer. Volgens Thedinga is minstens zeven ton nodig.
Meer informatie over Test Track Thedinga op de website.