Je gelooft het niet: horeca, sauna’s, bioscopen, fitnesscentra en theaters dreigen kopje onder te gaan, terwijl het sommige motormerken geweldig gaat. Heeft COVID-19 geleid tot toenemende populariteit van de motor? Feit is dat we er in het begin van de intelligente lockdown geholpen door het mooie weer massaal op uit trokken. Je zou denken dat al die motorrijders op de weg iets gedaan moeten hebben, behalve dat de media wat negatief over ons berichtten.
Wat ook mogelijk is dat we door COVID-19 juist op ons geld zijn blijven zitten. Het vakantiegeld wordt niet uitgegeven aan een buitenlandvakantie, maar aan iets waar we al jaren zin in hadden. Campers en caravans zijn niet aan te slepen. Is dat ook bij motoren het geval?
Yamaha en Kawasaki zijn de winnaars van het eerste half jaar. Yamaha wist van 1 januari tot 1 juli de meeste gemotoriseerde twee- en driewielers te verkopen. De teller is gestopt op 1526, terwijl ze in 2019 nog 1353 gemotoriseerde twee- en driewielers verkochten. Kawasaki, die geen driewielers in de brochure heeft staan, eindigde met 1515 motoren, terwijl ze in 2019 nog 1338 verkochten. BMW, op de derde plaats, doet het niet meer zo lekker als voorheen: van 1440 in 2019 naar 1281 in 2020. Kennelijk heeft iedereen die een R1250 GS mooi vindt én kan betalen er inmiddels één.
Daarmee zijn we meteen aangeland bij de dalers, want vanaf plek 3 tot en met 9 doen alle motormerken het minder goed dan in 2019. Dan mag je toch concluderen dat een positief effect van COVID-19 aan de motorwereld is voorbijgegaan. Oké dan, een lichtpuntje: BMW verkocht in de maand juni meer motoren dan in juni 2019: 250 om 197. Wat een plus betekent van 26,9%. Maar Yamaha en Kawasaki troeven BMW ook hier af. Yamaha sluit juni af met 278 (2019: 211) gemotoriseerde twee- en driewielers, Kawasaki met 365 (2019: 175). Begrijp je nu waarom de champagne in Hoofddorp (Kawasaki) en Schiphol-Rijk (Yamaha) is uitverkocht?