Voor het modeljaar 2023 breidt BMW zijn gamma M-modellen uit met een M 1000 R streetfighter. Terwijl de huidige generatie BMW S1000R een beetje… laten we zeggen saai is in vergelijking met een segment vol streetfighters met meer dan 200 pk, is de nieuwe BMW M 1000 R uit 2023 een compromisloos aanbod van het Duitse merk.
Nieuwe 2023 BMW S 1000 RR: steeds meer ‘M’
Met een vermogen van 205 pk heeft de BMW M 1000 R de pk’s waar de consument naar op zoek is, samen met een groot aantal premium onderdelen die deze high-end ruimte vullen.
Die prestatie is bereikt door de viercilinder van de M1000RR superbike in de straatgerichte variant te plaatsen, wat betekent dat de M 1000 R 2600 tpm meer heeft dan de huidige S 1000 R. Dat betekent dat de inlaatkanalen voor de BMW M 1000 R zijn aangepast, en natuurlijk zijn er aan de zijkant van het chassis van de machine winglets gemonteerd om dat extra vermogen op de grond te houden.
BMW claimt dat de M 1000 R met zijn ShiftCam variabele inlaattiming nog steeds veel koppel biedt in het lage toerenbereik (bijna hetzelfde als de huidige S 1000 R straatmotor), met een piekkoppel van 112,5 Nm (hetzelfde als bij de BMW M 1000 RR/S 1000 RR).
Een nieuwe titanium-uitlaat helpt de gewichtscijfers laag te houden; BMW Motorrad noemt een totaalgewicht van 199 kilo.
De 2023 BMW M 1000 R is uitgerust met de gebruikelijke elektronica, waaronder een up/down quickshifter, vijf rijmodi (waaronder drie Race Pro-modi), tractiecontrole, wheeliecontrole, launch control, hillstart en een pitlane snelheidsbegrenzer.
Zoals te verwachten in dit segment is de vering semi-actief en gekoppeld aan de rijmodi. Achterwielslip is ook toegevoegd aan het ABS-pakket, iets wat steeds meer opduikt in het superbike/streetfighter-segment.
Gesmede aluminium wielen zijn standaard, hoewel je gemakkelijk kunt upgraden naar de koolstofvezel-onderdelen die standaard op de M1000RR superbike zitten.
De 2023 BMW M 1000 R is beschikbaar vanaf januari 2023. De prijs is € 25.500,-. Meer info op www.bmw-motorrad.nl.