Vernieuwd? Nee, echt nieuw, zo kunnen we deze R1 wel noemen. Een geheel nieuw rijgedeelte, nieuwe elektronica en ook een nieuw motorblok. Yamaha maakt nog steeds gebruik van een crossplane-viercilinder motorblok, maar de cilinderverhoudingen zijn extremer geworden, meer gericht op topvermogen: de slag is korter en de boring dikker. Dat levert 200 pk op!
Daarvoor heeft Yamaha het nodige titanium gebruikt, tot in de drijfstangen aan toe. Ook het uitlaatsysteem is deels van titanium, net zoals het subframe. Er is dus gefocust op gewichtsbesparing, en dat wordt onderstreept door de magnesium wielen. Echt waar, en dan hebben we het nog over de standaard R1, en niet de R1M (foto boven) die als homologatiemodel voor het WSBK dient. Daarop vind je onder andere Öhlins in plaats van KYB-vering.
Volgens Yamaha nog belangrijker dan bovenstaande is het complete elektronicapakket waarmee beide uitvoeringen uitgerust zijn. De Japanners reppen vooral over de gyroscopische meet-unit die alle G-krachten, hellingshoeken en bewegingen van de R1 in beeld brengen, waarna de rest van de elektronica daarop kan reageren. Denk dan aan de tractiecontrole, wheeliecontrole, launchcontrole, ABS inclusief bochten-ABS en Yamaha noemt zelfs slide-control, al is het ons nog onduidelijk of dat niet gewoon over ver doorontwikkelde tractiecontrole gaat.
[justified_image_grid ids=21170,21171,21172,21173,21174,21175,21176,21177,21178,21179,21180,21181,21182,21183,21184,21185,21186]